Германска компания използва излезли от употреба батерии за електрически превозни средства, като ги подрежда в хладилници, които домакинствата и бизнесът могат да използват за съхранение на излишната си зелена енергия, пише Euractiv.
По-рано тази седмица Voltfang откри първия си индустриален обект в Аахен, близо до белгийската и нидерландската граница.
С около 100 служители, Voltfang твърди, че това е най-голямото съоръжение от този вид в Европа в развиващия се сектор за повторна употреба на литиево-йонни батерии.
Главният изпълнителен директор Давид Удсанджи се надява, че това ще помогне на германската икономика да се откаже от изкопаемите горива и да разчита все повече на възобновяеми енергийни източници (ВЕИ).
Въпреки че вятърните турбини вече играят важна роля в енергийния микс на Германия, а фотоволтаични панели блестят по покривите на много сгради, Удсанджи казва, че страната все още трябва да изгради капацитет за съхранение на енергия от батерии.
„Искаме да гарантираме европейския суверенитет в енергийните доставки, като дадем възможност за производство на възобновяема енергия чрез съхранение“, посочва 29-годишният Удсанджи.
Вътре в обекта техниците получават използвани батерии за електрически превозни средства и ги тестват, за да определят оставащия им живот.
Тези, които все още са в добро състояние, се ремонтират за „втори живот“ и се поставят в големи кутии.
Сред първите клиенти е веригата супермаркети Aldi Nord, която иска да съхранява енергия от слънчевите си панели за по-късна употреба.
Стремеж към чиста енергия
Voltfang, основана през 2020 г. от трима студенти по инженерство, има за цел да произведе достатъчно системи до 2030 г., за да достигне капацитет за съхранение на енергия от един гигаватчас (GWh) годишно, достатъчно за покриване на нуждите на 300 домакинства.
Това е една от многото малки стъпки, предназначени да помогнат на енергийния преход на Германия.
Миналата година ВЕИ съставляват близо 60% от произведената електроенергия в Германия, като целта е този дял да достигне 80% до 2030 г.
За да гарантира сигурни доставки на енергия, правителството на канцлера Фридрих Мерц планира да построи около 20 нови газови електроцентрали до 2030 г.
Зелените и екологичните групи осъдиха това като стъпка назад в германската климатична политика и се опасяват, че страната няма да постигне целта си за въглеродна неутралност до 2045 г.
Кръгова икономика
Европейският сектор на батериите все още е в начален етап на развитие, но се очаква да расте бързо през следващите години.
„Смятаме, че малките разпределени енергийни активи, като например стационарните батерии, ще играят основна роля за създаването на ефективни енергийни системи“, посочва Марк Саутхоф от консултантската компания Roland Berger.
Пазарът на съоръжения за съхранение на енергия в Германия нараства експоненциално: в края на 2024 г. са инсталирани около 6 GWh капацитет, в сравнение с 2,5 GWh през 2022 г., изтъква Саутхоф.
Voltfang се надява да бъде печеливша до следващата година, макар да признава, че има и пречки.
От една страна, предлагането на употребявани батерии за електрически превозни средства все още е оскъдно, като се има предвид, че повечето превозни средства са на пътя само от няколко години. Също така, новите батерии, произведени главно в Китай, стават все по-ефективни и по-евтини, което затруднява конкуренцията при рециклираните модели.
Удсанджи признава, че тестването и обновяването на старите батерии „е по-сложно“ от закупуването на нови.
„Но голямото предимство е, че е по-устойчиво“, изтъква той. „По-евтино е и ни позволява да създадем кръгова икономика, като по този начин гарантираме независимостта на Европа по отношение на доставките на ресурси“, добавя предприемачът.


Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Кийт Ърбан съжалява за развода си с Никол Кидман – чувства, че е сгрешил
Излезе на бял свят бижуто с форма на яйце на Фаберже, глътнато от крадец
Удареният от Украйна кораб KAIROS е заседнал край Ахтопол
Сиярто: Въпреки отричанията, в Украйна се извършва принудителна военна служба
Европрокуратурата разследва измама за 13 млн. евро у нас, извършени са над 80 обиска