Според него най-добрият стимул за подновяване на автопарка е чрез повишаване на доходите, по-добър обществен транспорт и междуградски жп превоз. „А у нас липсва контрол над поддръжката на стари автомобили и ремонтната дейност, извършвана върху тях“, посочи експертът.
Той потвърди, че тази мярка е въведена в много градове в Западна Европа и дава добри резултати. Грозданов смята, че прилагането на ограничението на стари автомобили в столицата няма да намали само количеството фини прахови частици, но и натоварването на пътнотранспортната мрежа и произшествията. Той напомни, че то се отнася за коли от българска екологична група 1, които не съответстват на евространдартите.
По думите му в Западна Европа ограниченията по тази мярка са въведени по-организирано. И добави, че у нас не е сигурно колко от ограничените автомобили преминават през новата зона, а и липсва контрол за упражняването на тази мярка.
Веселин Грозданов е категоричен, че постигането на устойчива екологична ефективност не би била възможна в краткосрочен план след като в България не се осъществява достатъчен контрол на автомобилите. За пример той даде непочистените коли, които освен това използват нискокачествен петрол, не сменят гумите си навреме, а и липсва контрол при годишните технически прегледи и върху ремонтите.
Що се отнася до предложението за вноса на автомобили от вторичния пазар от чужбина, да се облагат с допълнителна такса, като средствата от нея да влизат във фонд за стимулиране закупуването на електромобили, Грозданов прогнозира, че хората, които притежават стари автомобили, ще продължават да закупуват и да управляват такива превозни средства, защото нямат финансова възможност да закупят нови.
„Да взимаме от по-бедния, за да даваме на по-богатия смятам, че е малко несправедливо, ако управлявам стар автомобил, не е защото искам да управлявам ретро автомобил, а защото нямам средства да си закупя този автомобил (нов или електрически). И когато ме обложите с едни допълнителни 500 лева, аз няма да сменя старите гуми, няма да сменя маслото“, посочи какви може да са последствията от такова решение експертът.
Как ще се контролира трафикът в центъра на столицата? Ще има ли удължаване на срока на забраната за движение на стари автомобили в централната зона на София? Как ще се контролира сервизната дейност на колите?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
преди 2 години До: cyclop ... по- принцип основната идея е въобще ограничаване на трафика в центъра и все от някъде трябва да се започне ... ти и без това само в неделя караш дърляка , що се косиш ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години До: Alex Silver ... дали да не започнеш денят с "що е то финни прахови частици" , ще направиш едно добро дело за теб . първо ще научиш нещо ново и полезно , и второ ще спреш да тормозиш форума с некомпетентност поне по тази тема ... кви ТИРове в центъра на града ве ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Прати старите коли да обикалят повече, лъжи плоскоглавите гладкомозъмни че е за еко. Модел ще се намери. Ако искате, модел, доказващ 250% намаляване на "имисийте" в зоната. Булшит генераторите са вече невероятно ефикасни, дори евтините. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Най-много фини прахови частици вдигат гумите на колите. Това от моторите е десетки пъти по-малко. Най.-много ФПЧ се вдигат от колелата на ТИРовете и разните товарни автомобили. Електрокарите също, заради огромните мощности, бързото ускорение и много широките гуми. Ама целта е съвсем друга и последна грижа е здравето на хората. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Пак ни будалкат нещо. Бих приел тезата, че въздухът в церия град трябва да е достатъчно чист. Но да ми определят "привилегировани" зони, в които само трябвало да е чист мъздухът, не мога да го приема. Още повече, че тези зони не са отделени със стени и въздухът спокойно се движи накъдето го води вятърът. Та подозрението ми е, че пак безсрамно се поставят условия за доене на лесни пари. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Трябва ефективен технически контрол. Не е само до доходи, защото има една категория отговор Сигнализирай за неуместен коментар