Енергийната криза изхвърли малките търговци от пазара на втечнен газ и остави всичко в ръцете на големите международни енергийни компании и търговци, пише в свой анализ Ройтерс. Едва ли това положение ще се промени до 2026 година, когато се очаква увеличаване на количествата втечнен газ на пазара и съответно - намаляване на цените.
От 2011 година насам пазарът на втечнен газ почти удвои своя обем и тази експанзия позволи навлизането на десетки по-малки играчи, особено от Азия. През първите години на бума по-малките търговци имаха дял от 20% от пазара само в Китай.
Но растящите цени изхвърлиха повечето от компаниите - нужните капитали за участие в търговията вече са съществено увеличени. Днес едно карго втечнен газ се движи около цена от 175-200 млн. долара, докато само преди две години цената беше около 15-20 млн. долара. В последните седмици цената на втечнения газ се стабилизира, но анализаторите очакват тя да остане висока още дълго време.
Цената на спот пазарите се движи основно от геополитически, а не от пазарни фактори, посочват още експертите. Затова и много азиатски търговци замразяват своята дейност, посочва Ройтерс, позовавайки се на информация от свои източници. Голяма част от тях просто не могат да си осигурят финансиране.
"Втечненият газ отново е суровината на богатите", коментира Пабло Галанте Ескобар, директор на LNG-направлението в един от водещите търговци - Vitol.
Неговата компания, заедно с другите големи търговци - Trafigura, Gunvor и Glencore, се облагодетелства от ситуацията, поемайки все повече дялове от пазара. Присъствието си разширяват и големите енергийни компании компании като Shell, BP и TotalEnergies.
Само Shell и TotalEnergies имат общ дял от 110 млн. тона от 400-те млн. тона, които се търгуват ежедневно на пазара на втечнен газ, изчислява Ройтерс. Двете компании подсилиха присъствието си с придобивки - Shell купи BG, а Total - звеното за втечнен газ на Engie. И двете компании са партньори в един от най-големите проекти за втечнен газ в света - "Северното поле" в Катар. Те се възползват и от дългосрочните договори с американски доставчици и печелят от рекордните цени на газа в Европа в момента.
Ако се добавят и Qatar Energy, които имат дял от 70 млн. тона от пазара и BP с техните 30 млн. тона, то се оказва, че само четири компании държат около половината от пазара на втечнен газ в световен мащаб.
Растящите лихви добавят допълнителни разходи при търговията, но секторът се радва на добри печалби благодарение на високите цени на изкопаемите горива.
Големите компании отказват коментар пред агенцията относно ситуацията на пазара днес.
Големите губещи от случващото се на пазара са не само малките търговци. По-бедните държави страдат от скъпите суровини. Индия например плати с 20% повече на годишна база за вноса на природен газ през юли. Общата стойност на доставките за бързорастящата икономика достигна 1,2 млрд. долара през юли, но в същото време доставените количества са по-малко.
Докато инфраструктурата все още се изгражда ще бъде трудно да се стабилизират пазарите, коментира Чарли Рийдъл, изпълнителен директор на Центъра за втечнен газ. Цената се поддържа висока от бавното развитие на проектите и опасността Китай да се върне на пазара, след като приключи с ограниченията, свързани с пандемията от коронавируса, допълват от Poten & Partners. Според анализаторите намаленото потребление в Китай насочи потоците втечнен газ към Европа и донякъде балансира пазара.


Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
Хороскоп за 6 декември 2025
Един район във Варна остава без вода днес
Без ток във Варна на 5 декември 2025
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Главчев сезира Прокуратурата за редица нарушения в Министерство на културата
Премиер, вицепремиер и министър на блицконтрол в НС
Борисов за протеста пред дома му: Ще дойде време да ходят пред техните къщи
Внукът на Мохамед Али ще подгрява Кобрата в Дубай
Червен код в Гърция, бурята "Байрон" настъпва здраво