Цената на природния газ на европейските пазари достига най-високите си нива за последните почти две години - над 58 евро за мегаватчас, но газовите компании като Uniper или Eni вече започват да се притесняват как ще се подготвят за следващата зима, пише Bloomberg. Търговията с летните доставки на нидерландсата борса TTF се движи около 57 евро за мегаватчас, което прави неизгодно складирането, а това означава, че европейските държави вероятно ще трябва да се намесят, за да попълнят отново газохранилищата до нивото от 90% от капацитета.
През тази зима ниските температури и липсата на ветрове станаха причина за по-бързото изчерпване на запасите от природен газ. По данни на Gas Infrastructure Europe газохранилищата в ЕС са пълни до малко над 49% от капацитета си, или нивата през 2022 година. Количества са достатъчни до края на отоплителния сезон, до който остават броени седмици. Проблемът е със запълването на газохранилищата след това.
Намаляващото ниво в газохранилищата правят страните от ЕС много по-зависими от времето в Азия и доставките, както и на ценови шокове, отбелязват енергийни анализатори.
Според данните потреблението на газ през февруари ще се увеличи с около 17% на годишна база заради студеното време - в следващите дни се чака нова студена вълна, която ще повиши търсенето на газ за отопление. Това със сигурност добавя допълнителен натиск върху търговията.
На този фон притесненията в Европа са, че всеки момент може да започне и търговска война със САЩ - основен доставчик на втечнен газ в момента.
Според анализатори колкото по-дълго продължат високите цени на газа, толкова по-голяма става вероятността транзита на руски газ през Украйна да бъде върнат.
Тази нестаблност вероятно ще продължи поне до средата на 2026 година, когато на пазара ще се появят допълнителни количества втечнен газ от Катар, които ще стабилизират цените.


МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?