В периода 2021 - 2024 година Европейският съюз (ЕС) е платил за доставки на изкопаеми горива 1,8 трилиона евро, което е с 930 млрд. евро повече от нивата преди кризата, сочи докладът на екологичната организация Ember "Устойчив на удари - как електрификацията може да засили енергийната сигурност на ЕС".
В този период цените на газа се повишиха от 15 евро за мегаватчас до рекордните 350 евро за мегаватчас.
От 2024 г. ситуацията започна да се успокоява, но цената на газа се движи около нивото от 30-40 евро за мегаватчас, което е повече от два пъти над нивото отпреди кризата.
Данните на Ember сочат, че страните от ЕС разчитат на вноса на енергоресурси за покриване на 58% от нуждите си, което е много повече от някои от конкурентните икономики - Китай (24%), или от Индия (37%).
ЕС остава зависим за вноса на изкопаеми горива от няколко доставчика
Страните от ЕС намалиха зависимостта си от вноса на горива от Русия, но това не променя съществено нещата, защото делът на вносните продукти остава същият.
Сега САЩ са водещ доставчик на газ и петрол в общността, а четири доставчика контролират 83% от вноса на газ.
Дял от вноса на петрол и газ в ЕС. Графика: Ember
От Ember посочват, че тази зависимост се използва от вносителите, дори и когато става въпрос за дружески държави и съюзници. Вашингтон например използва втечнения газ като лост в търговските преговори за митата. Катар пък заплаши, че ще намали доставките, ако ЕС не промени правилата за корпоративна устойчивост.
Директивата, която визира Катар, изисква компаниите от трети страни да се съобразяват с екологичните стандарти в ЕС. Целта е запазване на конкурентоспособността на европейския бизнес, който спазва мерките на Брюксел за ограничаване на климатичните промени. Катар доставя между 12 и 14% от газа в ЕС, но през 2026 година ще бъде съществен играч на газовите пазари, след като разшири капацитета си за втечняване и износ на газ.
В същото време производството на зелена енергия е спестило 59 млрд. евро от вноса на енергийни продукти в периода 2019 - 2024 година и еколозите отбелязват, че електрификацията е най-бързият път към осигуряване на енергийна сигурност в Европа. С разширяване на електрификацията ЕС например може да намали наполовина вноса си на енергийни продукти до 2040 година.
82% от изкопаемите горива се използват не за производство на електроенергия, а за нуждите на транспорта, отоплението или промишлеността. По тази причина и електрифицирането на тези сектори всъщност ще бъде от значение за енергийната независимост на общността.
Насърчаването на електрификацията може да промени картината
Въпреки своите целенасочени политики електрификацията в ЕС изостава от потенциала си и само 22% от енергийното потребление е електрифицирано. За сравнение, в Китай този процент е 28%. Лидери като Норвегия (47%) и Швеция (33%) показват, че електроенергията може да има по-голяма роля при покриване на общото енергийно потребление.
"Местните енергийни източници като вятърна и слънчева енергия, придобиват по-стратегическа стойност в свят, който е изправен пред чести кризи", казва Крис Рослоу, старши анализатор в Ember. Според него потенциалът на местните енергийни източници обаче не е използван ефективно и причината за това е, че няма натиск за по-бърза електрификация.
Насърчаването на електрификацията ще промени съществено нещата и може да бъде защита срещу волатилността на пазара на изкопаеми горива, допълва екологът.


Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
преди 1 месец До: khao живеещите под руски ботуш не могат да видят друга зависимост. :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: гъбко разбра ли сега, гъби - при наличие на зависимост от тоталитарен газ цените бяха 15, а след обявяване на независимост са станали 35. Ничтожна цена за свободата, нали така? :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец каква зависимост, вижте си графиките отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Финансовите проблеми на еврозоната са решими. Сега министрите на финансите в еврозоната са без необходима грамотност. Те са с с влияние за неправилност в държавните финанси. Правителствата в еврозоната все още работят без регулиране за устойчиво развитие. Създадени са условия за неустойчивост. Възможно е спасение на еврозоната с регулиране за устойчиво развитие. С регулиране за устойчиво развитие, в Европейския съюз нямаше да има сегашните държавни дългове. отговор Сигнализирай за неуместен коментар