IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Летенето е станало по-безопасно миналата година почти навсякъде без Русия

През миналата година е имало общо 124 фатални инцидента на пътнически самолети – най-малко през всички години досега с изключение на 2017 г., според данни на Jacdec

14:15 | 20.02.24 г. 1
Автор - снимка
Създател
Снимка: Timothy Fadek/Bloomberg
Снимка: Timothy Fadek/Bloomberg

Безопасността при летенето се е подобрила още повече през изминалата година, продължавайки тенденцията въпреки някои проблеми при производители като Boeing и при поддръжката в Русия, където санкциите излагат на риск сектора.

През миналата година е имало общо 124 фатални инцидента на пътнически самолети – най-малко през всички години досега с изключение на 2017 г., показват данни, събрани от германската консултантска фирма Jacdec, цитирани от Bloomberg. Загубите на самолети вследствие на проблеми, които не могат да бъдат отстранени, са били общо 45, което е подобрение от 12% спрямо 2022 г.

Изключение от тенденцията обаче е Русия, където санкциите на Европейския съюз (ЕС) и САЩ правят по-трудно набавянето на части и поддръжката на летателни апарати. Броят на инцидентите, свързани с въздушната безопасност там, се е увеличил повече от два пъти до 81 през 2023 г. спрямо предходната година, посочват от Jacdec.

Данните за загубите на самолети и тези за фатални инциденти. Графика: Bloomberg LP Данните за загубите на самолети и тези за фатални инциденти. Графика: Bloomberg LP

В един от случаите самолет Airbus A320 на Ural Airlines е бил оставен за разглабяне на поле в Сибир, след като е трябвало да извърши принудително кацане. В отделен случай проблеми с двигателя на самолет на Air India за Сан Франциско са принудили пасажерите да останат за два дни в руския Далечен изток, тъй като е трябвало да се отклони от маршрута си.

Но дори и в Русия фаталните случаи са значително под нормата от по-ранните години. Икономическите ограничения заради войната в Украйна, започнала в началото на 2022 г., не позволяват на руските оператори да имат пълен достъп до резервни части и техническо оборудване за самолети, включително тези на Boeing и Airbus.

„Засега не виждаме каквото и да е било отражение под формата на увеличение на фаталните инциденти в руската гражданска авиация“, посочва основателят и главен изпълнителен директор на Jacdec Ян-Арвед Рихтер. „Техническото ембарго не е довело до големи катастрофи за кратко време, но до бавно деградиране на оперативната сигурност“, посочва той.

Единствената смъртоносна катастрофа със самолет в Русия, отчетена от Jacdec през 2023 г., най-вероятно е била причинена от взрив на борда – инцидентът, при който загина лидерът на военната група „Вагнер“ Евгений Пригожин в края на август и деветима други пътници на частен самолет.

Данните за Русия за загубите на самолети и тези за фатални инциденти за година. Графика: Bloomberg LP Данните за Русия за загубите на самолети и тези за фатални инциденти за година. Графика: Bloomberg LP

Москва вече подаде жалба срещу санкциите пред Международната организация за гражданска авиация към ООН с довода, че така се застрашава въздушната безопасност. Междувременно руските власти са се обърнали към „приятелски“ източници на резервни части като Дубай.

Извън Русия въздушната безопасност остава тревога след инциденти в Япония и САЩ тази година.

Регулаторите засилиха надзора върху заводите на Boeing след разминалия се по чудо без жертви инцидент от 5 януари с полет 1282 на Alaska Air, при който част от корпуса на самолета се откъсна по време на полет, отваряйки дупка само минути след излитането му от Портланд, Орегон.

В Япония пък от синдикатите поискаха повече персонал да помага с въздушния трафик, след като на 2 януари два самолета се сблъскаха на токийското летище „Ханеда“.

Смъртоносният инцидент в Япония е пример за напредък при използването на огнеупорни материали в интериора на самолетите. Въпреки жертвите на по-малкия самолет всички 379 души на борда на Airbus A350 с карбонов корпус оцеляха.

„Днешните самолети са сглобени, тествани и сертифицирани да устояват на всички възможни сили, за да направи възможно оцеляването на всички вътре при инцидент“, коментира Рихтер. „Ханеда“ показа, че тази концепция работи, въпреки че самолетът бе погълнат в пламъци“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:16 | 20.02.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 2
khao
преди 2 месеца
нещо чудно да има... света се развива, блатните крадци и изнасилвачи отново тънат най-отзад!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още