Решението на McDonald’s да поеме по-голям контрол върху бизнеса си в Китай и да се разшири агресивно на фона на забавянето при потребителите и геополитическото напрежение изглежда рисковано, но отплатата може да е голяма, твърдят анализатори, цитирани от Ройтерс.
Миналия месец базираният в САЩ производител на бургери постигна сделка да изкупи повторно дял от 28%, който китайският ѝ бизнес Carlyle Group придоби през 2017 г., което ѝ дава дял от 48% от операциите на стойност 6 млрд. долара на компанията, които включват също Хонконг и Макау.
Ходът е в рязък контраст с преобладаващата тенденция мултинационални компании да ограничават инвестициите си в Китай или да излизат напълно от тях заради геополитически и икономически предизвикателства.
Едно предимство за McDonald’s: мажоритарният ѝ партньор в китайския бизнес, CITIC, осигурява най-високо ниво на политическа закрила, коментира Джейсън Ю, управляващ директор за Голям Китай в компанията за пазарни анализи Kantar Worldpanel.
„Наличието на много силен, притежаван от китайската държава конгломерат, като партньор означава, че те няма да бъдат на преден план в геополитическата ситуация, това е доста важно“, отбелязва Ю.
Други американски компании, ориентирани към потребителите, като Starbucks, Apple, притежателят на Coach, Tapestry, и гигантът при спортните стоки Nike също остават посветени на китайския пазар.
Starbucks и Nike, които се натъкват на все по-голяма конкуренция от местни компании, предлагащи по-ниски цени, показват необходимост да останат гъвкави, за да защитят и разширят пазарния си дял, коментират анализатори.
Кафе гигантът запазва плановете си за разширяване и пусна по-малки по размер чаши. За сметка на това, Nike предлага локализирани и по-луксозни маратонки.
McDonald’s използва средства от инвестицията в Carlyle, за да удвои броя на ресторантите си от 2017 г. насам до 5500 и страната се превръща във втория ѝ по големина пазар. Компанията си поставя за цел да има над 10 хил. обекта в Китай до 2028 г.
Конкуренти на McDonald's също разширяват присъствието си в Китай.
Yum China, която оперира KFC и Pizza Hut, както и други брандове, вече има над 14 хил. обекта в страната. Сред местните играчи, специализираната в пилешки бургери Wallace съобщи през 2021 г., че е достигнала 20 хил. обекта, а по-новият играч Tastien, специализиран в бургери в китайски стил, има над 3500 обекта.
Разбира се, ако отношенията между Китай и Запада се влошат, оптимизмът може да се изпари, коментира Грег Халтър, директор на отдела за анализи в инвестиционната компания Carnegie Investment Counsel.
„Ако напрежението се задълбочи, може да видим не само McDonald's, а и други компании да намаляват инвестициите си в Китай по подобие на случилото се в Русия през последните две години“, допълва той.
Нужни са още по-голяма дигитализация и локализация, отбелязва Ю и допълва, че локализацията е от ключово значение за привличането на клиенти в сектора на ресторантите с ограничен брой услуги в Китай, оценяван на 140,2 млрд. долара.
Макар че менюто на McDonald’s в Китай е познато на американските потребители, има намигвания към местните вкусове като таро пай вместо ябълков.
По данни на Euromonitor пазарната стойност на ресторантите с ограничени услуги в Китай е напът да нарасне средно с около 4% годишно до 2025 г. Сред ресторантите с ограничени услуги, съсредоточени върху бургерите, в страната McDonald’s доминира с пазарен дял от 70%.
Бавният икономически растеж в Китай и вялите разходи на потребителите тази година вече вредят на финансовото представяне на глобални компании с експозиция към потребителския му пазар, но McDonald’s е в силна позиция да се представи добре, коментира Бен Кавендър, базиран в Шанхай управляващ директор и ръководител на стратегиите в China Market Research Group.
Той отбелязва, че търсещите стойност потребители от средната класа и по-ниските наеми за бизнес имоти в страната трябва да са от полза за такива бизнеси.
„Ако е имало някога подходящ момент за разширяване в Китай, това е моментът“, счита Кавендър.


Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници