Китай обяви, че ще ограничи вноса на холивудски филми, отваряйки нов фронт в търговската си война със САЩ часове след влизането в сила на новите рекордно високи мита, обявени от президента Доналд Тръмп.
Пекин ще намали броя на американските филми, които са разрешени за излъчване във втората по големина икономика в света – стъпка, предложена по-рано тази седмица като възможна ответна мярка от двама влиятелни китайски блогъри, съобщава Bloomberg.
„Погрешните действия на правителството на САЩ, злоупотребило с митата срещу Китай, неизбежно ще намалят допълнително благосклонността на местната публика към американските филми“, съобщиха от Китайската филмова служба при обявяването на решението си.
Акциите на развлекателни компании, включително Walt Disney Co., Paramount Global и Warner Bros Discovery Inc., поевтиняват в предпазарната търговия на фона на по-широките понижения при водещите индекси.
Общият боксофис през миналата година е бил третият най-лош за последното десетилетие. Графика: Bloomberg LP
И макар правителството на Си Дзинпин да се въздържа засега от пълномащабна забрана на американските филми, ограничението е сигнал, че Пекин се прицелва и в сектора на услугите в търговската война. Това отваря нов набор от опции за ответна реакция: САЩ имат излишък в сектора на услугите с Китай, главно при пътуванията, изплащането на лицензи и транспорта.
Профил в социалните мрежи, свързан с държавна медия, който бе използван, за да се сигнализира позицията на Пекин по търговски въпроси, по-рано тази седмица цитира експерт, според когото Китай може да се насочи и към сектора на услугите.
„Китай разполага с много инструменти за ответни мерки“, се казва в статията на страницата на Yuyuantantian в социалните мрежи. „Разбира се, Китай в голяма степен ще се вслуша в мненията и ще сведе до минимум отрицателното въздействие върху вътрешната икономика, докато се опитва да увеличи максимално ефекта от контрамерките“, се посочва още.
Напрежението между Пекин и Вашингтон надхвърли търговските политики, след като в сряда китайските власти предупредиха гражданите да не пътуват до САЩ, а студентите - за възможни рискове за сигурността им, свързани с обучението в „някои американски щати“. Това е значително отклонение от стремежа на Си Дзинпин за насърчаване на обмена на хора между страните.
Решаващ пазар
Китай дълго време беше решаващ пазар за американските филмови студия. След като първата американска лента беше одобрена за пускане в азиатската страна през 1994 г., студията започнаха да зависят от пазара за своя растеж, след като боксофисът достигна своя връх на Запад и стриймингът открадна публиката от кината. Но през последните години китайските регулатори ограничиха достъпа до излъчване в местните кина, което предполага, че американските заглавия не са в съответствие с ценностите на Комунистическата партия.
Броят на одобрените американски филми за излъчване в Китай достигна своя връх от над 60 през 2018 г., но след това започна да намалява до 2021 г., според данни от китайската услуга за продажба на билети Maoyan Entertainment. Както ескалиращото търговско и политическо напрежение между САЩ и Китай, така и популярността на филмите на местни езици в Китай се оказаха пречка пред излъчването на американски филми в азиатската страна.
Например лентата Deadpool & Wolverine дебютира на първо място в редица страни през юли. Тя обаче бе под номер 2 в Китай, където най-касовият филм през съответния уикенд бе китайската комедия Successor. След години на интерес към холивудските филми, сега по-голямата част от боксофиса на Китай идва от местни ленти.
Последно филмовите фенове в азиатската страна бяха въодушевени от Ne Zha 2 – анимационен филм местно производство за дете, което се сражава срещу чудовища от китайската митология.
Стремежът на политиците да стимулират вътрешното потребление обаче предизвика подновен оптимизъм, че холивудските блокбъстъри може отново да осигурят повече екранно време в страната.