Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Индустрията на зарядните станции има един голям проблем – липсва ѝ печалба

Голяма част от американските шофьори, използващи електромобили, предпочитат да зареждат своите превозни средства в домовете си

Индустрията на зарядните станции има един голям проблем – липсва ѝ печалба

Снимка: Bloomberg L.P.

Планът на президента на САЩ Джо Байдън да отучи американските шофьори да използват автомобили с двигатели с вътрешно горене изисква огромни инвестиции в обществени зарядни станции за задвижване на прехода към електрически автомобили. Но досега никоя от компаниите, които внедряват оборудването, все още не е намерила път към печалбата, пише Bloomberg.

Повечето шофьори на електрически превозни средства зареждат автомобилите в домовете си, така че много обществени зарядни станции остават слабо използвани. В същото време много хора, които все още карат автомобили, задвижвани с бензин, не се решават да преминат към електрически, докато не видят по-мащабно внедряване на зарядната инфраструктура, тъй като се страхуват да не останат без енергия, докато са в движение.

Оптимистите прогнозират бум на индустрията, докато продавачите на къси позиции и другите скептици предупреждават, че някои от компаниите, свързани със зарядните мрежи, ще изчезнат много преди да измислят как да печелят пари.

Планът на Байдън да похарчи 15 млрд. долара, за да подкрепи създаването на още 500 000 обществени зарядни станции до 2030 г., подхранва оптимизма, а инвеститорите се тълпят около компании за зареждане на електромобили след стъпването му в длъжност като президент на САЩ.

Рискът в случая е първите играчи в индустрията да оцелеят, тъй като тяхното „изгаряне“ може да помрачи сектора за години напред.

„Определено ще са необходими години инвестиции преди (компаниите) да отчетат някаква възвръщаемост“, коментира ситуацията Крис Нелдър от института за енергийни проучвания RMI.

Той е убеден, че зареждането на електромобили в един момент ще започне да носи възвръщаемост, но все още не е ясно когато ще бъде достигната повратната точка.

Въпреки че вече са минали десетина години, откакто индустрията бива създадена, тя продължава да търси успешен бизнес модел. Две от утвърдените имена в бранша - Blink Charging Co. и Beam Global, успяха да реализират приходи малко под 10 млн. долара през 2020 г. Това обаче не попречи на инвеститорите да продължат да търсят акциите на Blink, чиято стойност нарасна с 500% след победата на Байдън на президентските избори през ноември. В същото време книжата на Beam са поскъпнали с повече от 300%.

Най-голямата компания за зареждане на електромобили в САЩ ChargePoint Holdings Inc. наскоро излезе на борсата чрез сливане със SAPC компания. Други играчи, включително EVgo Services и Volta Industries Inc., са готови да я последват.

Бизнесът с бензиностанции винаги е носел нисък марж, като въпросните обекти печелят най-вече от продажбата на закуски, кафе и цигари. Бизнесът е още по-сложен, когато става въпрос за електромобилите. Освен ако не живеят в Ню Йорк или Сан Франциско, шофьорите на електрически автомобили зареждат превозните средства в домовете си – техният гараж е тяхната бензиностанция.

Водачите на електромобили използват обществени зарядни станции твърде рядко, като повечето автомобили вече предлагат сравнително голям пробег с едно зареждане на батерията на 80%, което допълнително съкращава броя на зарежданията.

Американското енергийно министерство изчислява, че 80% от зарежданията на електромобили се извършва в домашни условия.

Друг основен проблем е начинът, по който даден водач на електромобил използва мястото, на което има зарядно устройство. Ако потребител остави да зарежда своето превозно средство на станция в затворен комплекс и отиде на работа, устройството няма да бъде достъпно за някои друг, докато работният ден на въпросния човек на приключи.

През 2020 г. американците закупуват 259 000 нови електромобила, нов национален рекорд според BloombergNEF. Въпреки това техният дял е едва 2% от общите продажби на нови автомобили. От тези електромобили 79% са изградени от Tesla Inc., която разполага със собствена мрежа от зарядни станции, които не могат да се използват от електромобили на други концерни.

Шофьорите на Tesla са „заключени в мрежата на Tesla“, изтъква анализаторът на BNEF Райън Фишър.

Администрацията на Байдън се надява, че може да увеличи част от това търсене с предложените разходи. Част от парите ще отидат за безвъзмездни помощи и стимулиращи програми за инсталиране на зарядни устройства, а други ще бъдат насочени към изследвания за намаляване на цената на самите зарядни устройства.

По статията работи: Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Шефът на Volkswagen: Tesla не е надценена, VW е подценена