Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Горивата няма да поевтинеят, докато няма конкуренция в производството им

Старите въпроси за цените на бензина продължават да витаят в общественото пространство без признаци, че скоро ще се намери някакво решение

Горивата няма да поевтинеят, докато няма конкуренция в производството им

Снимка: Pixabay

Темата за цените на горивата в България изглежда е неподвластна на времето.

Ако обърнем поглед назад през последните десет години, ще видим, че въпросите „Защо бензинът струва толкова?“ и „Кога ще паднат цените?“ владеят общественото и медийното пространство през няколко месеца. Уви, и днес продължават да циркулират критики и обвинения за „съгласувани практики“ и злоупотреба с монопол, насочени към големите производители и търговци на горива. 

Още по темата

И въпреки че някои аспекти на темата бяха подробно разгледани от държавните органи, обществеността и медиите, остава съмнението, че нищо не се е променило и дебатът се е върнал в изходна позиция.

В началото на март петролните пазари се насочиха към грандиозен ценови колапс, който продължава и в момента. Причината за това сътресение може да се търси в неразбирателството между Саудитска Арабия и Русия, но всъщност проблемът се корени в мащабното и дълбоко свиване на търсенето на горива заради разпространението на коронавируса, който остави затворени милиони хора по света в домовете си.

Този спад рефлектира върху търговията на суровия петрол, което доведе до сериозен срив в цените на международните сортове като Брент и WTI. В крайна сметка членовете на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) и редица други големи производители на петрол успяха да се споразумеят за исторически съкращения на добива, което за момент създаде впечатлението, че тенденцията на пазарите ще претърпи рязка промяна на посоката. Това не се случи и цените продължиха да падат. В средата на април цените на WTI преминаха на дълбока отрицателна територия, нещо, което не се беше случвало досега. Брент поевтиня допълнително, като цената му падна под 20 долара за барел. За периода от началото на май 2019 г. до 27 април тази година цената на Брент се е понижила с 68,19%, или от около 70 долара до 22,54 долара за барел.

Когато беше отприщен този ценови крах на международните петролни пазари, цените на горивата в България известно време запазиха своите стойности. Отново бяха повдигнати същите въпроси – „Защо?“ и „Кога?“, а отговорът не беше по-различен от преди. Цената на горивата, достъпни по бензиностанциите, за пореден път беше подложена на дисекция.

Производителите и търговците на горива у нас признаха в средата на април, че резките спадове на петролните пазари няма как да се отразят по подобен начин и в бензиностанциите. „Нещата ще се случат плавно“, заявиха представителите на индустрията.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (3)

1
 
7
 
3
преди 4 седмици
Малките бензиностаниции сринаха цените главоломно. Само "марковите" държат високи цени, където явно сега се виждда картела. Нито горивото им е по-качествено нито нищо.
0
 
1
 
2
Hahoto до: mick
преди 4 седмици
Ето актуални цени на горивата в Европа към днешннаа дата.
https://www.cargopedia.bg/%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B0-e%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B0
2
 
5
 
1
преди 4 седмици
Няма профилна снимка
Е как да няма? Може от Румъния да се внася? Може и от Гърция.

Още от Анализи
За коронавируса и посттравматичния стрес