Германската технологична компания Bosch заяви, че недостигът на чипове ще повлияе върху растежа на индустрията през тази година, повтаряйки опасенията на редица автомобилни производители, засегнати от нарушените доставки, съобщава Automotive News Europe.
Според базираната в Герлинген компания продължаващата криза с пандемията от COVID-19 и недостигът на полупроводници ще окажат влияние върху глобалния ръст на автомобилното производство през 2021 г.
Доставчикът изтъква, че се очаква през тази година да бъдат произведени около 85 млн. автомобила в глобален план, повече от 78-те милиона през 2020 г., но по-малко от отчетените през 2019 г. 92 млн. броя.
През 2017 г. производството на автомобили по света достигна 98 млн. превозни средства.
„Оставаме позитивни“, заяви главният изпълнителен директор на Bosch Волкмар Денер, добавяйки, че „все още ни предстои дълъг път, за да наваксаме“.
От компанията прогнозират, че световната икономика ще се разшири с 4 на сто през тази година, след като се сви с 4,5% през 2020 г.
Проблемът с доставките на глобалния пазар на полупроводници засяга и бизнеса на Bosch.
Американската General Motors е последният производител, засегнат от недостига на чипове. В сряда автомобилният концерн заяви, че ще намали производството през следващата седмица.
Щефан Хартунг, ръководител на Bosch за мобилността, отказа да коментира чия е вината за недостига на чипове.
"Всички заедно се борим в тясно сътрудничество, за да разрешим проблема", изтъкна той.
От Bosch посочват, че опасенията около автомобилното производство през 2021 г. надхвърлят продължителното въздействие на пандемията.
"Политическите събития като Brexit и продължаващата стратегическа конкуренция между САЩ и Китай с потенциала за търговски ограничения също оказват негативно влияние върху глобалното икономическо развитие", подчертават от компанията.
Финансови данни
Годишната печалба на Bosch преди лихви и данъци се понижава с 41% през 2020 г. до 1,9 млрд. евро спрямо 3,2 млрд. евро през 2019 г., докато маржът на печалбата се свива до 2,5% от 4,2 на сто.
Приходите на концерна отчитат спад от над 6% до 71,6 млрд. евро. На коригирана според валутните курсове основа продажбите се понижават с 4,4%.
Bosch заяви, че бързо е намалила капиталовите разходи, тъй като автомобилните заводи останаха затворени през по-голяма част от пролетта на 2020 г. Ограниченията на разходите надхвърлиха 1,1 милиарда евро, като в крайна сметка компанията успя да генерира рекордно голям свободен паричен поток от около 5 млрд. евро.
През 2020 г. доставчикът спечели 30 нови проекта за електрификация на автомобили от производители на стойност 7,5 млрд. евро и ще инвестира 700 млн. евро тази година в технологии за електрически превозни средства, спрямо 500 млн. евро през 2020 година.
Bosch се нарежда на първо място в класацията на Automotive News Europe за 100-те най-големи доставчици на автомобилни компоненти в света, като продажбите на концерна към автомобилните производители за 2019 г. възлизат на 46,55 млрд. долара.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“