IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инж. Петров: Без обезценка на лева не ни чака нищо добро занапред

Сектор машиностроене в Пловдивския регион се отърсва от ударите на кризата, но заетите в него не бързат да се радват, споделя директорът на Балканкар Рекорд

09:25 | 21.06.12 г. 77
<p>
	Инж. Петър Петров. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Инж. Петър Петров. Снимка: Investor.bg

- Започнахме с това, че вашият бранш беше ударен най-тежко от прехода. А от кризата?

Естествено, щом спрат парите за инвестиции, спира и покупката на продукти като нашите. Едно от първите неща, които в криза всеки свива, са инвестициите, когато се притеснява, че производството му може да не продължи със стабилни темпове.

През 2008 г., когато в България все още никой не говореше за криза – 90 на сто от нашето производство е предназначено за износ - на нас започнаха да ни падат оборотите. Все пак се опитвам да следя кой какво казва, всички твърдяха тогава – криза няма.

Започнах да си мисля през онази година, че при нас е сбъркано нещо в управлението, защото поръчките ни падаха. В средата на 2008 гръмна, че има криза и у нас и че положението ще става по-зле. Ние като износители първи я усетихме. Не знам какви темпове отчита статистиката за миналата година, но през 2011 г. спрямо предходната година ние имахме 25 на сто ръст, защото изнасяме – другите икономики се възстановиха преди българската. Така че – тенденциите се виждат първо при износителите.

- Наложи ли ви се да редуцирате персонала?

Да, намалихме състава. През 2008 направихме едно съкращение, през 2009 г. – още едно. Някъде с около 40 % намалихме общо производствения състав. След това не сме имали някакви големи назначения. Тази година усещаме, че на някои места имаме затруднения и може би ще се наложи да увеличим състава.

Засега обаче се опитваме предпазливо да се справяме с наличния, защото се вижда, че не са много стабилни тенденциите за развитие и не бихме могли впоследствие да се справим с по-големия персонал. Нашето законодателство в това отношение е много консервативно.

Работникът може да дойде и да ми каже: „довиждане, след един месец си отивам”, независимо колко пари си вложил в неговото обучение, бил ли си коректен към него или не. Работодателят не може да си го позволи това нещо. За да махнеш работник, който не си изпълнява задълженията, трябва армия да назначиш, докато го уволниш дисциплинарно – да му следят постъпките, наказания, писмени обяснения. Не можеш да му кажеш: не съм доволен от теб – отивай си. Имаш възможността само за 6 месеца да го назначиш на изпитателен срок. Прави съкращения по общата процедура, плащай обезщетения и други подобни или се опитвай да се споразумееш за четири заплати, за да го махнеш.

- От гледна точка на работниците нещата обаче изглеждат иначе. Да не говорим за масовото неизплащане на трудовите възнаграждения с месеци и години дори у нас…

Аз също съм наемен работник, макар и високопоставен. И поради тази причина се опитвам да гледам нещата и от двете страни. А те не са равнозначни. Факт е, че един работник и служител може да дойде и да ми каже, че напуска и само един месец е предизвестието и два месеца за служителите на ръководни постове и материално отговорните лица. Един средно или високопоставен кадър си отива – какво става? Още по-лошо.

- Какъв е обемът на производството ви?

Около 350 единици, като тази година гоним цифрата 400, което е нивото от 2004 г. През 2007 г. бяхме достигнали близо 1000 машини. Обемите все още не сме ги възстановили. Дори не съм голям оптимист, че до 1-2 години ще успеем да се върнем на онези нива отпреди кризата, защото икономиката не се развива стабилно. Няма дори единодушие у големите световни фигури в политиката и икономиката как да продължи развитието.

- Въпреки всичко обаче в Пловдив и региона сякаш се забелязва някакво възраждане на машиностроенето. Или може би става дума само за възстановяване от ударите на последната криза?

По-скоро – второто. Още повече, че голяма част от машиностроителните предприятия са подизпълнители на някоя по-голяма фирма, която обикновено е извън България. И в крайна сметка тук се извършва черната работа, която не носи много пари, а пък продуктите, които носят много пари, не са от България. Това, за съжаление, е бедата на машиностроенето ни. Малко са останалите предприятия, които като нас, предлагат комплексно изделие - готова машина.

Свързани компании:

Балканкар-Рекорд АД(4BX)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

71
rate up comment 0 rate down comment 0
21.12.2012
преди 11 години
Първо нека да изясним понятията: девалвация има, когато валутният курс е фиксиран; когато валутният курс е плаващ, намаляването на цената на дадена валута се нарича обезценяване. Второ, политиката на девалвиране на валутата на малка и бедна страна според икономическата теория не може да доведе до положителни резултати. Тази политика се предприема най-вече за уравновесяване на платежния баланс на страната. Но в началото се проявява "ефектът на кривата J" за текущата сметка - отрицателният баланс по нея нараства и е нужно доста време, за да се премине към положителен баланс (ако изобщо се случи поради лаг в реакцията както на потребителите, така и на производителите).Трето - в практиката също няма положителен пример за успешна девалвация, довела до просперитет държавата, която я е провела.Девалвацията е част от целенасочена правителствена политика.Обезценяването при плаващ валутен курс е друга тема.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
70
rate up comment 0 rate down comment 0
Kalimba
преди 11 години
Глупости! Лично мнение на алчен управител! Заплатите в България могат да се повишат, ако се намали личната печалба на чорбаджиите. Алчността е тежка болест. Богопомазани като Петров, освен некомпетентност по темата с борда са и чинни слуги на истинските собственици на тази фирма.Каква заплата взима господина? Какво са дали като дивиденти на малките акционери пред годините от 2000 до днес? Какви са заплатите на работниците?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
69
rate up comment 0 rate down comment 0
vabo_2008
преди 11 години
Questionс кой език работят програмистите-настройчици на cnc машините фанук с бейсик ли?някой да знае?нямам предвид тие ,които правят главния софтуер,той си върви с машината апосле операторите пак правят по малки програмки на нея......нещо като java и java development kid и eclipse
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
68
rate up comment 1 rate down comment 2
STRAHO
преди 11 години
цитат *** от днес....."Филипов не скри, че един от мотивите му за изнасяне на част от производството на багери от Германия в България е търсенето на по-голяма ефективност на производството. Себестойността на машините, произвеждани у нас, се понижава с около 30 на сто, показват изчисления на компанията."Без коментар. Инженера да пресметне пак и да открие причината за неуспехите си другаде, не в стойността на лева! ..ех... добре че имаме емигранти иначе лошо. :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
67
rate up comment 1 rate down comment 1
blago72
преди 11 години
Не разбрах, какво пречи на бизнеса в България?Девалвацията е математически неизбежна, като единствен достъпен начин да се финансра фалиралата ни държава.Ама хората щели да обеднеят- ами да, нали това е идеята,2014 е максимума, който ще издържим, като много вероятно да се случи още догодина.Ще видим и как ще се отрази на производството на електрокари,
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
66
rate up comment 2 rate down comment 0
STRAHO
преди 11 години
" Лева е надценен заради инфлацията... ами еврото? не се ли сеща, че и там има инфлация, печатането на пари на запад реално ни обезцени лева, защо не се досети и за това. "51от: STRAHOпреди 1 денОсвен това девалвация на лева така или иначе си тече. Това имах предвид!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
65
rate up comment 2 rate down comment 0
читател123
преди 11 години
Значи инженерът произвежда 350 електрокара годишно, но само ако се обезцени лева ще може да достигне до 1000 броя. Много интересна мисъл... Сравнява се с автомобилопроизводството в Германия... още една интересна мисъл. Лева е надценен заради инфлацията... ами еврото? не се ли сеща, че и там има инфлация, печатането на пари на запад реално ни обезцени лева, защо не се досети и за това. За високотехнологични продукти - необходимо е да има инвеститори, традиции, свързани специалности в университетите... ако днес положат основите, след поне 20 години ще се берат плодовете...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
64
rate up comment 0 rate down comment 2
blago72
преди 11 години
Инженера е напълно прав, ама няма кой да чете.Работодателят му произвежда евтини, нискотехнологични продукти. И това не е фатално - всъщност почти няма БГ фирми, които да произвеждат друго.Или май имаше ИТ фирми, които са технологични? Има, но и те не произвеждат високотехнолигичен продукт или по-точно са наемна ръка и кодят за други високотехнологичен продукт. Добавената стойност обаче не остава в БГ.Причината не е в администрацията, не виждам никакви пречки да направиш фирма и да кодиш Инстаграм приложения, които да качиш в Епъл Стор или където си искаш. Какво пречи тук държавната администрация? Пречи липсата на талант и знания, ето какво пречи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
63
rate up comment 2 rate down comment 0
Ибн ал Кан
преди 11 години
Инженерът чул, че USA и UK си стимулирали износа, като девалвирали валутата, та и той като жабата вдигнал крак да го подковат :)Само дето м/у БГ и въпросните държави няма нищо общо!Някой бг бизнесмени упорито продължават да се опитват да ловят "маймуни с трици"!Няма как да задържиш квалифицирана раб. ръка, като им плащаш с изрезки от вестник!Не се намираме пред 89та и всеки може да хване първия самолет за да получи много по-достойно възнаграждение!Конкурентен бизнес се прави с възможно най-малко административни тежести от страна на държавата и с ясна идея къде може да реализираш някакви сравнителни предимства!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
62
rate up comment 2 rate down comment 0
STRAHO
преди 11 години
И изобщо защо упорито БГ икономиката се разглежда като самостоятелна или относително самостоятелна . Какво произвеждаме ние самостоятелно !??? Аз не се сещам. Та ние сме в Европейския съюз а не в Латинска Америка! Що за малоумие е, да си мислиш, че тази робия ще продължи вечно. Хората просто ще избягат от това място. Процеса се развива пред очите ни! Просто им трябва малко време за да преодолеят езиковата бариера. Тия с патриотизма са отдавна в миналото.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още