IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как Microsoft се превърна в любимия технологичен гигант на Вашингтон?

Голяма заслуга за това има президентът на компанията Брад Смит

15:58 | 23.04.22 г.
<p>
	<em>Снимка: Mark Kauzlarich/Bloomberg</em></p>

Снимка: Mark Kauzlarich/Bloomberg

Брад Смит. Снимка: Demetrius Freeman/Bloomberg

Въпреки че недоволството на властите и конкуренцията между най-големите технологични компании се увеличава, позициите на Microsoft по ключови въпроси не целят да подкопаят конкурентите, коментира Смит в интервю.

Вместо това компанията се стреми да приведе в съответствие предстоящите регулации и принципите, с които компанията е съгласна, дори ако това създава повече регулаторни пречки, допълва той.

Смит прави паралел с банките, които се сблъскаха с нови правила през 30-те години на миналия век след финансова паника на пазара. „Това ги превърна от нерегулирани компании в регулиран бизнес“, коментира той. „Съпротивата се оказа безполезна“.

Старшинство и опит

Малко други технологични директори имат комбинацията от позиция в компанията си и опит в справяне с политически и регулаторни проблеми. Като един от най-дълго служителите служители на Microsoft, той се присъедини към компанията през 1993 г. и служи като правен съветник по време на ожесточените антимонополни спорове с регулаторите по целия свят през 90-те години.

Главният съветник на Microsoft през 90-те е имал по-конфронтационен подход към регулаторите, посочват бивши служители на Microsoft. През 2001 г. Смит направи предложение пред борда на директорите на Microsoft да стане следващия генерален съветник. Той стори това с един единствен слайд на PowerPoint, който казваше: „Време е да сключим мир“. В крайна сметка получи работата на следващата година.

След голямо споразумение, сключено с Министерството на правосъдието през 2001 г., което наложи редица рестрикции върху бизнес практиките на Microsoft, Смит се насочи към решаването на десетки казуси с правителства и компании по целия свят. Новите приятелства се превърнаха в оръжие в конкурентния арсенал на Microsoft.

През 2007 г. Microsoft загуби от Google в надпреварата за придобиването на компанията за рекламни технологии Double Click, която конкурентът купи за 3,1 млрд. долара. Стив Балмър, по това време главен изпълнителен директор на Microsoft, казва на Смит да гарантира, че Google е изправена пред същия регулаторен контрол, с който се е сблъскала компанията му, твърдят бивши служители, които са работили със Смит.

Той лобира пред властите да блокират сделката с DoubleClick заради доминацията на Google в дигиталната реклама. Усилията не пожънаха успех, но предизвикаха неприятна битка с Google, която беше започнала да се конкурира с Google в области като софтуер за офис продуктивност – основен стратегически фокус на Microsoft.

Смит създаде нова група, наречена Офис за стратегически решения. Тя включваше адвокати и лобисти, чиято задача беше да насочват антимонополни случаи срещу Google в САЩ и Европа. Групаа подкрепяши анти-Google групи и подкрепяше финансово и с експертиза компании, които се противопоставяха на Google, като малкия британски уебсайт за сравнения на цени Foundem. Той заведе антимонополна жалба срещу гиганта през 2009 г. В крайна сметка през 2017 г. европейските власти глобиха Google близо 3 млрд. долара във връзка с жалбата.

Балмър искаше още по-агресивни действия и привлече политическия стратег Марк Пен, който създаде серия от атакуващи Google реклами от 2012 до 2014 г., известни като кампанията „Scroogled”.

Последна актуализация: 22:11 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още