Марката SEAT - част от автомобилната група Volkswagen, най-големият автомобилен производител в Европа по обем на продажбите - ще бъде принудена да намали производството и да съкрати около 1500 работници, ако Европейският съюз (ЕС) не намали митата върху произведените в Китай електрически автомобили до края на март, предупреждава главният изпълнителен директор на компанията Уейн Грифитс, цитиран от Ройтерс.
От октомври, когато Европейската комисия (ЕК) наложи мита върху изгражданите в Китай електромобили, продавани в Европа, SEAT, която произвежда автомобили под марките SEAT и CUPRA, плаща допълнителен налог от 20,7% в допълнение към съществуващото мито от 10% за своя CUPRA Tavascan, произведен в завода на Volkswagen в Анхуей, Китай.
Ръководители на някои европейски производители на автомобили казват, че допълнителните мита върху техните произведени в Китай превозни средства причиняват допълнителни щети на местните компании и работните места, противно на намерението на ЕК да ги защити.
Грифитс посочва, че митото, наложено на автомобил, продаван при цена от около 50-60 хил. евро, стои в основата на по-слабите финансови цели за 2024 г. и ще коства на марката стотици милиони евро през 2025 г.
"Нямаме много време. Трябва да стигнем до решение в рамките на първото тримесечие", подчертава Грифитс в интервю за Ройтерс.
Свиване на производството и работните места
Ръководителите на SEAT и Volkswagen Group проведоха редовни срещи с представители на ЕС относно съдбата на Tavascan, последната от които беше в четвъртък, а испанският премиер Педро Санчес призова председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен да разреши проблема и да предотврати големи загуби на работни места, разкрива говорител на SEAT.
Грифитс отказа да каже какви по размер мита може да си позволи производителят на автомобили, но заяви, че те трябва да са максимално близо до първоначалните 10%.
Ако допълнителните налози не бъдат намалени или премахнати през първото тримесечие, SEAT ще бъде принуден да спре производството на своя изграждан в Китай модел, предупреждава Грифитс.
Това ще изправи дъщерното дружество пред друг проблем: как да намали средните нива на емисии на своя автопарк, за да постигне затегнатите цели на ЕС без Tavascan.
Автомобилните концерни могат или да купуват въглеродни кредити от производителите на електромобили чрез обединяване на автопарковете или да намалят производството на автомобили с двигател с вътрешно горене, за да свият средните нива на емисии.
„Не можем да поправим това за една нощ“, изтъква Грифитс. „И така, какво правим? Свиваме капацитета за коли с двигател с вътрешно горене и започваме да освобождаваме работници. Това е, което ще се случи, ако не можем да намерим друго решение“, добавя той.
Tesla, BMW, Mercedes-Benz и редица китайски производители на електромобили подадоха жалби срещу новите мита в Европейския съд. Тези дела обаче отнемат средно 18 месеца и могат да бъдат обжалвани.
SEAT не може да изключи правни действия, но също така не може да си позволи да чака, посочва главният изпълнителен директор.