Европейските автомобилни производители повишават цените на автомобилите с двигатели с вътрешно горене и предлагат отстъпки за електрически превозни средства, докато се подготвят за още едно предизвикателство - по-строгите правила за емисиите на Европейския съюз (ЕС), които заплашват допълнително да свият печалбата на затруднената индустрия, пише Ройтерс.
ЕС ще намали драстично горната граница на емисиите на въглероден диоксид при автомобилите от 1 януари, което означава, че най-малко една пета от всички продадени нови коли на повечето автомобилни компании трябва да бъдат електрически, за да се избегнат сериозни глоби.
Но от началото на годината само 13% от всички превозни средства, продадени в региона, са електрически, показват данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
„Пропастта е наистина голяма“, изтъква Марк Мортюкс, директор на френското автомобилно лоби PFA.
По-строгите правила ще бъдат наложени от блока, докато секторът се стреми да премахне излишния производствен капацитет поради слабите продажби и нарастващата конкуренция в лицето на китайските марки, предизвиквайки понижение в перспективите за печалбата при Volkswagen, Stellantis и други европейски компании през последните месеци.
Сега европейските играчи ще трябва да продават повече електромобили, чието производство и коства повече спрямо това на традиционните превозни средства, във време, когато политическата и икономическа несигурност и намаляващите субсидии за електрически модели възпират потребителите, добавя Мортюкс.
Като сигнал за нарастващата тревога относно по-строгите правила за емисиите, изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес внезапно подаде оставка по-рано този месец, отчасти поради несъгласие с борда относно това как да се справи с проблема.
Остават само седмици до въвеждането на новите цели и европейските политици настояват Брюксел да преосмисли правилата. Но автопроизводителите не чакат със скръстени ръце, като се стремят преди всичко да избегнат глоби, които могат да достигнат 15 млрд. евро въз основа на текущите продажби, коментира председателят на ACEA Лука де Мео.
Автомобилните концерни в Европа са затрашени от глоби в размер на 15 млрд. евро през 2025 г. Графика: Ройтерс
VW, Stellantis и Renault повишиха цените на моделите с бензинови двигатели с няколкостотин евро през последните два месеца, което според анализаторите е опит да се ограничи търсенето на конвенционални модели, отделящи емисии, и да се засили привлекателността на иначе по-скъпите електромобили.
Миналия месец Peugeot, част от групата на Stellantis, повиши цените на всички свои модели във Франция, с изключение на напълно електрическите коли, с цели 500 евро.
Renault Group междувременно увеличи цените на някои бензинови модели, като например добави 300 евро, или 1,6%, към цената на Clio SCE 65, но запази продажните стойности на хибридите.
Peugeot описа новото ценообразуване като "икономическо" решение, докато Renault заяви, че увеличението е "нормално".
Стратегията обаче може да има обратен ефект. Увеличаването на цените на бензиновите автомобили трябва да намали разликата с по-скъпите електромобили, но предвид слабия пазарен растеж може да не генерира достатъчно продажби на електромобили, предупреждава източник, запознат с плановете на голям европейски автопроизводител.
Продажбите в региона са с около една пета по-ниски от тези преди COVID-19.
„В действителност увеличаването на цената на автомобилите с двигатели с вътрешно горене означава намаляване на производството, като от това ще пострадат цялата верига на стойност и доставчиците“, добавя източникът.
Повишаването на цените ще помогне за финансиране на бъдещи отстъпки при електромобилите, посочва Денис Шемул, автомобилен анализатор в S&P Global. Според него това ще действа като „непряка субсидия“ за купувачите на електрически автомобили, но има голяма вероятност да навреди на маржовете.
Volkswagen, която се очаква да бъде най-тежко засегната компания в региона от новите цели за емисиите поради високите нива на продажби на конвенционални модели, вече намали цената на своя електрически автомобил ID.3 на няколко пазара през последните месеци. Сега превозното средство може да бъде закупено в Германия за под 30 000 евро.
„Вероятно това ще се случи следващата година“, изтъква Алистър Бедуел, ръководител на отдела за прогнозиране в GlobalData, който очаква, че продажбите на електромобили в Европа, включително в ЕС, Великобритания, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария, ще скочат с 41% спрямо тази година до 3,1 млн. броя през 2025 г.
Електромобили, на цена под 25 хил. евро, налични на пазара в Европа. Графика: Ройтерс
Отстъпката за насърчаване на продажбите обаче върви с определена цена. В Обединеното кралство секторът предупреди, че целите за електрификация ще струват на производителите на автомобили 6 млрд. паунда (7,6 млрд. долара) само през тази година, включително около 4 млрд. паунда ценови отстъпки.
„Обединяването“ на емисиите или закупуването на кредити от тези, които продават значителен обем електромобили, за да се намалят средните стойности на емисиите, може да бъде по-евтино, изтъкват анализатори на Barclays.
През октомври 1понската компания Suzuki се споразумя да се обедини с Volvo, част от групата на Geely, през 2025 г., изтъква говорител.
Това споразумение ще премахне почти напълно всяка заплаха от глоби за Suzuki, посочва Чарлз Лестър, анализатор в консултантската компания Rho Motion, визирайки големият брой електромобили, които продава Volvo.
преди 5 месеца Хех, дежурните автомобилни "разбирачи" с апломб се фърлили на баламатума ... Друзя некадърници-антиваксъре, автомобилните производители имаха три петилетки да се подготвят за тази дата! От ТРИ ПЕТИЛЕТКИ се знае какво ще се случи. ДВГ изчезват от големите пазари в Европа и Поднебесната. 2025г е краят на ДВГ в леките коли. Това е реалността. Хибридите са също временно решение. 2035 не е далече ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца ЕС ще намали драстично горната граница на емисиите на въглероден диоксид === Да ставаше дума за NO2 ***-доди, но СО2 от какъв зор? По-долу съм писал за какво иде реч. ТЕ никога няма да се откажат от лесните милиарди. Нито от тормоза над хората. Такава им е природата. Четете Шваб. Там всичко е написано. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца И защо СО2 стана толкова страшен? СО2 не е отровен. Без СО2 растенията загиват. СО2 няма никакво отношение към промените на климата, нито към смяната на годишните времена. Вече открито се признава, че Протоколът от Киото не почива на научна основа. Защо тогава тормозят хората с нереални заплахи? Значи пак става въпрос за търговия с въздух, пардон, със "зелен хайвер", за много стотици милиарди. Остана и кислородът за бъде обявен извън закона. На ТИЯ акълът не им пречи. Хич биля. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца *Сега европейските играчи ще трябва да продават повече електромобили* - Ще продават повече електромобили, ако европейците започнат да купуват повече електромобили, а те нещо не искат. След първоначалния *милкинг* на сноби, парвенюта, и обикновени градски фукльовци и дуппетта, както и на фирми с данъчни облаги, ентусиазмът сред нормалните прагматични потребители на това благо на цивилизацията съвсем се спихна и причината не е главно в цените. Безогледната нагла комисарщина накрая ще взриви ЕС. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца Айде да си кажем очевидното, понеже "създателите" обикновено го игнорират. По-скъпите коли с двигател ще се купуват по-малко. Но заради това няма да почнат да се купуват чувствително повече от колите-играчки на батерии. Ще почнат да се купуват повече автомобили втора употреба, или да се карат по-дълго старите коли, които хората вече притежават. отговор Сигнализирай за неуместен коментар