Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Главоболията в отношенията между ЕС и Великобритания тепърва започват

В много области двете страни трябва да сключват допълнителни споразумения и предстоят нови инфарктни преговори

Главоболията в отношенията между ЕС и Великобритания тепърва започват

Снимка: Geert Vanden Wijngaert/Bloomberg

Часовникът на Мишел Барние може да е спрял да тиктака, но Великобритания и Европейският съюз (ЕС) имат да извървят дълъг път. Сделката за отношенията на двете страни след края на преходния период за Brexit беше договорена само няколко дни преди крайния срок – 31 декември 2020 г. Въпреки че споразумението е с обем 1 246 страници, много области от политиката не са включени в преговорите.

Онлайн изданието Politico обобщава нерешените въпроси в няколко сектора и как те ще повлияят на гражданите от двете страни на Ламанша. В някои случаи са представени и плановете за решение на проблемите.

Търговия със стоки и митнически проверки

Истинският тест за новите договорености и трансграничната търговия между Великобритания и ЕС тепърва започва, тъй като граничният трафик постепенно се възобновява след коледната ваканция. Големите търговци на дребно като Marks & Spencer във Франция и Tesco в Северна Ирландия вече съобщават за недостиг на стоки. Този недостиг може да се увеличи в следващите седмици.

Основен проблем е огромният недостиг на митнически агенти на Острова и тромавите бюрократични процеси, които са трудни за разбиране дори от експерти. Много търговци също все още не са съвсем добре подготвени и запознати със сложните нови правила.

Още по темата
Главата за правилата за произхода на стоките в споразумението също се очаква да попречи на някои съществуващи вериги за доставка на стоки и предизвика протести от страна на британски и европейски търговски асоциации. Чрез налагане на високи мита върху продуктите, доставяни до Великобритания, за да се продават в ЕС, това може да прекрати ролята на Обединеното кралство като разпределителен център в блока.

Здравеопазване

Въпреки че сделката за Brexit включва споразумение за взаимно признаване на инспекциите за добра производствена практика, това не е достатъчно. Великобритания отделно се съгласи да приеме партидно тестване на лекарства, направени в ЕС, но ЕС не направи същото.

Компаниите се подготвиха, като гарантират, че всички партидни тестове могат да се провеждат в ЕС, но има опасения относно капацитета за това и дали всички ще бъдат готови навреме.

По-широко казано, Регулаторната агенция за лекарствата и здравните продукти на Обединеното кралство (MHRA) вече отговаря за одобрението на лекарства, но не е ясно каква връзка, ако има такава, MHRA ще има с Европейската агенция по лекарствата.

Съществува и загриженост относно евентуалното задълбочаване на недостига на лекарства, тъй като превозвачите предпочитат по-дълги алтернативи на маршрута Дувър-Кале, за да избегнат митническите забавяния.

Очаква се ефектът от новите имиграционни закони да окаже влияние и върху секторите на здравеопазването и социалните грижи, тъй като и в двата сектора работят значителен брой граждани на ЕС. Вече има специална виза за здравен работник, която изисква минимална заплата от 20 480 британски лири годишно. Секторът, който е значително засегнат от пандемията на коронавируса, може да срещне трудности при набирането на достатъчно персонал от Великобритания.

Въздушен транспорт

Търговското споразумение гарантира, че самолетите все още ще летят между Великобритания и ЕС, но правилата за собствеността на авиокомпаниите могат да създадат главоболие на превозвачите.

Съгласно правилата на ЕС авиокомпаниите трябва да бъдат контролирани поне на 50 процента от граждани на ЕС, което означава труден балансиращ акт за онези компании, които имат голям дял британски акционери. Ryanair, easyJet и Wizz Air направиха промени в структурата и правилата на борда, за да се съобразят с изискванията на Брюксел, но ще трябва да следят строго акционерите си.

Транспорт и логистика

Отделна сделка, сключена след споразумението за Brexit, позволява на британските шофьори да използват лицензите си при превози и в ЕС в повечето случаи. Търговската сделка уреди правата на достъп на шофьорите, като им позволи транзит, неограничени пътувания и две допълнителни доставки в страни от ЕС.

Сделката облекчи най-много превозвачите, които се страхуваха от сценарий, при който ще трябва да разчитат на оскъдните разрешителни, за да могат да превозват стоки през Ламанша. Това обаче все пак е ограничение в сравнение с правата, които превозвачите имаха преди Brexit.

Още по темата

Това ще засегне някои бизнеси по-силно от други: базираните в Обединеното кралство концертни превозвачи на групи и артистични продукции разчитат например на правото да пресичат други страни. Новите ограничения ще им създадат проблеми.

Търговската сделка не уреди и митническите формалности, дошли с края на преходния период за Brexit. От двете страни на Ламанша компаниите са напълно неподготвени за документацията и допълнителните разходи, свързани с митническите проверки. Очаква се граничен хаос след няколко седмици, когато ще се увеличат обемите на доставките, което може да накара някои транспортни компании, особено по-малките, да преместят дейността си другаде.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (3)

0
 
4
 
3
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Не трябваше нищо да подписва ЕС с тези, да им дойде акъла.
Но и така става :)
1
 
3
 
2
преди 1 месец
Главоболията в отношенията между ЕС и Великобритания тепърва започват

Аа, ЕС трябва да е супер ОК с Шотландия и Северна Ирландия.
За тях трябва да е светъл пример за подражание :)

Нека Албиона си тъне в м'гла !
0
 
5
 
1
преди 1 месец
ха ... ингилизите не е истина с неадекватните им популисти дето си избраха какъв си го сложиха . работя с едни доставчици , карат ми поръчки от различни интернет магазини със складове из ЕС . получих това автоматично съобщение вчера ...

-------------------------------------------------------

Уважаеми Клиенти,
уведомяваме Ви че склад UK ПРЕКРАТЯВА приемането на пратки и препращането им към България.

* Получаването на пратки ще бъде отказвано от наши служители в склад UK и връщани към изпращача, до 10.02.2021.

* Може да се свържете с продавача (онлайн магазина) и да го уведомите, че няма да сте в състояние да приемете пратката и ако е възможно тя да бъде пренасочена към удобен за Вас адрес, вместо да Ви възстанови сумата.

* Според новите изисквания ние вече сме задължени:
- ВСЯКА ПРАТКА да е съпроводена с набор от документи като фактура за покупката, митническа декларация, сертификат за произход и др. (според пратката).
- В България пратката трябва да мине през митница/митническо бюро/митнически склад ...
- Все още не е ясно дали и на кои пратки в България ще се начислява ДДС, което няма нищо общо с митата и таксите от които повечето от пратките са освободени (споразумение за Brexit) .
- По-горе изискваните документи, ние с предоставяната от нас услуга, ни е невъзможно да набавим,подготвим и окомплектоваме с всяка една пратка, пристигаща на адреса в UK, защото не разполагаме с тази информация.

* При промяна на ситуацията своевременно ще Ви уведомим.

!!! Препоръчваме Ви да пазарувате от магазини/сайтове в Германия и други страни от ЕС !!!

ТОВА Е АВТОМАТИЧНО СЪОБЩЕНИЕ, МОЛЯ ДА НЕ ОТГОВАРЯТЕ НА ТОЗИ E-MAIL,

Още от Анализи
Лихвите губят значението си за монетарната политика