IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо публичното предлагане на ЦСКА не успя?

Според анализатори сред причините са високият праг за успех на емисията, надценената акция, недоверието към мениджмънта и липсата на стратегия

08:47 | 21.05.14 г. 17
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Защо публичното предлагане на ЦСКА не успя?

На 19 май (понеделник) приключи първичното публично предлагане (IPO) на акции на футболния клуб ЦСКА. Подписката претърпя неуспех - бяха записани акции за над 1 млн. лв., което обаче бе само една четвърт от необходимото за успех на емисията.

Първоначално IPO-то изтичаше на 4 април, но бе удължено с 45 дни. Неуспехът означава, че записалите акции ще трябва да посетят офис на инвестиционен посредник (каквито са и банките), за да си вземат парите обратно, като разбира се - ще загубят платената комисиона за покупката.

Но пред тях ще има още две опции – да получат акции от съществуващите на цената от IPO-то (3 лв. за брой) или да дарят средствата във фонд на клуба. Това обяви днес главният акционер в ЦСКА Александър Томов по време на пресконференция относно перспективите пред клуба след края на публичното предлагане. Той увери, че ще има ново IPO и обеща, че то ще бъде успешно. Томов се надява, че през 2015 г. клубът ще излезе на плюс, след като през 2008 г. клубът постигна оперативна печалба от над 2 млн. лв.

Защо IPO-то на рекордьора по титли у нас не беше успешно? Кога ЦСКА ще опита отново да излезе на пазара и да спази обещанието да стане публично дружество с прозрачно управление? Какво означава неуспехът на предлагането за родния капиталов пазар? Застрашено ли е доверието към пазара?

Investor. bg потърси отговор на тези въпроси от представители на инвестиционната общност, взели активно участие в IPO-то и проследили отблизо покупко-продажбата на ценни книжа.

- Защо IPO-то не беше успешно?

Цветослав Цачев, ръководител „Анализи“, ЕЛАНА Трейдинг: Набирането на капитала разчиташе не на инвеститори, а на фенове. Това явно не е достатъчна база за привличането на 4-5 млн. лв. Възможно е мнозина да са се отказали да участват с малки суми, защото нямаше големи покупки по време на предлагането и те са преценили, че няма да е успешно. Със сигурност имаше пропуски в организацията на предлагането и с популяризирането му, но като цяло времето беше достатъчно и слабата активност в средата на периода показва, че това не са били съществени пречки пред набирането на ресурс.

Явор Спасов, мениджър Бизнес развитие в БенчМарк Финанс: Според мен пет бяха факторите за успех или неуспех на предлагането: Първо - брой фенове, второ – желаещите да участват, трето - паричното изражение на желанието им, четвърто - инвеститори и спекуланти, и пето - маркетингът. Фактори едно, две и пет са общо взето фиксирани числа, така че сумата на привлечените средства зависеше от това колко пари ще дадат феновете. Обявената минимална сума явно е била оптимистична.

Стефан Силянов, експерт Управление на риска в УД Селект Асет Мениджмънт: IPO-то на ЦСКА не беше успешно заради фундаменталните показатели на компанията. Финансовите данни и липсата на стратегия за развитие с постъпилите средства възпрепятстваха записването на акции от институционалните инвеститори, както и на други пазарни участници с опит и задълбочени познания в областта. Очевидно мениджмънтът на клуба разчиташе на привличане на средства от феновете на отбора, но минималният праг за успешна емисията се оказа твърде висок.

Светослава Митишева, брокер в ИП Булброкърс: Неуспехът на предложената емисия акции от ЦСКА не е изненада за никого. От старта на търговията с временните акции - 21 март, до 19 май, клубът успя да продаде едва 359 206, което е малко над 25% от обявения минимум, за да бъде успешна емисията. Сред причините за този неуспех са лошото финансово състояние на клуба, надценената стойност на акцията и недоверието към мениджмънта. Затова и освен феновете на отбора, традиционните инвеститори в акции не участваха.

Последна актуализация: 09:09 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

7
rate up comment 3 rate down comment 0
Mara Dona
преди 9 години
Причината е много проста и тя е една - просто хората на вярват на Лупи. Първо той отдавна е компрометиран, второ - доведе някакви анонимници уж да управляват клуба -един дебел англичанин приличащ по-скоро на кръчмар и някакво Саше, голям бизнесмен, като само той си знае какъв му е бизнеса... Ако на чело на клуба бяха хора тези в " ЦСКА завинаги", ИПО-то щеше да приключи за няколко дни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 8 rate down comment 0
Mara Dona
преди 9 години
Причината е много проста и тя е една - просто хората на вярват на Лупи. Първо той отдавна е компрометиран, второ - доведе някакви анонимници уж да управляват клуба -един дебел англичанин приличащ по-скоро на кръчмар и някакво Саше, голям бизнесмен, като само той си знае какъв му е бизнеса... Ако на чело на клуба бяха хора тези в " ЦСКА завинаги", ИПО-то щеше да приключи за няколко дни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 11 rate down comment 0
needtoknowmore
преди 9 години
Кой ще даде пари на крадлив мениджмънт в бизнес с отрицателен капитал? То и това е идеята събираш капитал за да отместиш дълга. Явно и феновете са наясно с тези неща, а за инвеститорите да купиш нещо с отрицателна вътрешна стойност си е повече от фенщина ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 0
whiteman
преди 9 години
По скоро въпросите трябва да са отправени към Фондовата борса. Как прие проспекта и допусна листването на емисията при условие, че парадигмата на предложения бизнес модел е изначално обречена на финансов резултат - ЗАГУБА!?! В този факт се крият и всички отговори на въпросите относно неуспеха на емисията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 13 rate down comment 0
whiteman
преди 9 години
По скоро въпросите трябва да са отправени към Фондовата борса. Как прие проспекта и допусна листването на емисията при условие, че парадигмата на предложения бизнес модел е изначално обречена на финансов резултат - ЗАГУБА!?! В този факт се крият и всички отговори на въпросите относно неуспеха на емисията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 15 rate down comment 0
abdul
преди 9 години
Сериозно ли го питате тоя въпрос ?! :-D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 19 rate down comment 0
0pk
преди 9 години
Щото няма балами :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още