IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Stellantis използва излишния производствен капацитет като лост в преговорите с Рим

Докато Stellantis е единственият голям производител на автомобили в Италия, Франция може да разчита и на Renault

20:53 | 12.02.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Скорошна словесна битка между италианския премиер Джорджа Мелони и главния изпълнителен директор на Stellantis NV Карлос Таварес очерта една нова реалност: някогашните национални производители на автомобили в Европа са се превърнали в глобални играчи, готови да използват излишния производствен капацитет на своите фабрики в Европейския съюз (ЕС), за да си осигурят по-добри сделки с правителствата, пише Ройтерс.

Автомобилната група Stellantis, създадена след сливането между Peugeot и Fiat Chrysler през 2021 г., представлява почти цялото производство на автомобили в Италия. Продукцията на Fiat обаче намалява, тъй като продажбите в Европа стагнират и Stellantis пренасочи производството към други страни.

Делът на използвания капацитет на Stellantis по отношение на европейските ѝ фабрики достига 56% през 2023 г., което представлява спад спрямо отчетените през 2019 г. 64%, и изостава значително от 71% при фабриките на Volkswagen Group, става ясно от данните на GlobalData,

Автомобилните производители се стремят към поне 80% активен капацитет.

Stellantis използва излишния си производствен капацитет като лост в договаряне за субсидии и политическа подкрепа с Рим и правителствата в други страни. В САЩ щатски и федерални служители предложиха субсидии, за да убедят Таварес да не затваря завод на Jeep в Илинойс, който сега ще бъде използван за производството на нов пикап, който запълва празнина в моделната гама на компанията за американския пазар.

Третият по големина производител на автомобили в света по пазарен дял досега е разпределил голяма част от своето европейско производство на електромобили във Франция, изтъква Джъстин Кокс, директор на глобалното производство в GlobalData. Северноамериканският бизнес на компанията за пикапи и SUV модели генерира по-голямата част от печалбата на групата. Stellantis ще отчете финансовите резултати за 2023 г. в четвъртък (15 февруари).

Употребата на капацитет в европейските автомобилни фабрики изостава от предпандемичните нива. Графика: Ройтерс Употребата на капацитет в европейските автомобилни фабрики изостава от предпандемичните нива. Графика: Ройтерс

„Виждате защо италианците са разстроени... Италия има адски много за губене“, посочва Кокс, добавяйки: „Цялото им обемно производство е свързано със Stellantis“.

На хартия Франция и Италия изглеждат равностойни в производствената система на Stellantis. Групата е произвела 735 хил. автомобила във Франция и 750 хил. в Италия през 2023 г.

Но Stellantis е единственият голям производител на автомобили в Италия, докато Франция също може да разчита на Renault и ще бъде производствена база за по-широка гама електромобили в бъдеще. Общото производство на автомобили в Италия възлиза на около 800 000 превозни средства за миналата година, срещу 1,5 млн. автомобила във Франция, изчислява консултантската фирма AlixPartners.

Премиерът на Италия Джорджа Мелони. Снимка: Bloomberg L.P. Премиерът на Италия Джорджа Мелони. Снимка: Bloomberg L.P.

Италианските власти настояха Таварес да възстанови производството на Fiat до 1 милион автомобила годишно. Мелони също разкритикува решенията на Stellantis.

Премиерът заяви в парламента, че „предполагаемото“ сливане, което е създало Stellantis, „всъщност е прикрито френско поглъщане“. Тя добави: „Не е случайно, че индустриалният избор на групата взема под внимание интересите на Франция в по-голяма степен от тези на Италия“.

Таварес - който направи Stellantis една от най-печелившите компании в индустрията - контрира, че автомобилният производител "не се страхува от границата от 1 милион... Но нека не забравяме, че винаги нещата зависят от размера на пазара".

Последна актуализация: 20:53 | 12.02.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още