IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Копае ли европейската автомобилна индустрия собствения си гроб?

Отказът на АСЕА да се ангажира с ускорена електрификация на фона на засилващата се китайска конкуренция тласка цялата индустрия в региона към крах

07:26 | 17.10.25 г. 12
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Онези, които не харесват електрическите превозни средства (BEV), стават все по-смели. Европейската асоциация на производителите на автомобили (АСЕА) призова за допълнително данъчно облагане на китайската конкуренция, за да се компенсират държавните субсидии в азиатската страна. Според лобистката група това ще създаде равни условия за конкурентите.

На теория в това искане няма нищо лошо. На практика обаче то обезсмисля фокуса върху научноизследователската и развойна дейност, вложена в китайските електромобили, и икономиите от мащаба, които техните производители имат, пише Clean Technica.

След като успя да направи китайските електрически превозни средства по-малко конкурентоспособни, АСЕА поиска две години отсрочка за изпълнение на изискванията на ЕС за средните емисии от нови превозни средства.

Става въпрос за европейския регламент CAFE, за който компаниите трябваше да се подготвят в рамките на десетилетие. Регламентът не беше изненада за производителите на автомобили, като повечето от тях бяха добре подготвени да го изпълнят.

Желанието на АСЕА беше удовлетворено и сега нейните компании имат три години, за да достигнат целите за емисиите. Това обаче не е добра новина за продажбите на електрически превозни средства в ЕС.

Миналата седмица Transport&Environment съобщи, че АСЕА иска да попречи на изпълнението на целта за прекратяване на продажбите на нови коли с двигател с вътрешно горене в Европа след 2035 г.

Този опит е разрушителен по повече от един начин, пренебрегвайки борбата с климатичните проблеми.

Европейската автомобилна индустрия изостава значително от Китай в разработването на технологии за изцяло електрически автомобили и веригата на доставки, която ги поддържа. Ако европейските компании не се ангажират изцяло с решаването на този проблем, това само ще го разшири, ощетявайки допълнително конкурентоспособността на индустрията в Европа.

Европа вече изгуби някогашната си водеща позиция на китайския пазар. Без нови електрически превозни средства, тя напълно ще го загуби. Европейският пазар сега е защитен от мита, но това е временно положение. Тази защита ще се разпадне поради засилване на местното производство в Европа и нарастващата разлика в производствените разходи между китайските и местни концерни.

Липсата на добра подготовка на фабриката и работната сила за пълна електрификация ще попречи на сектора да се развива, докато пазарът изисква по-бързо преминаване към електрически превозни средства. Без производствен капацитет, секторът ще изостава допълнително от китайските конкуренти.

През следващите няколко години цените на батериите ще спаднат с около 70%, както прогнозират самите производители. В момента батерия с капацитет 60 kWh се предлага при средна цена от 130 долара за киловатчас. Очаква се тази цена да спадне до около 50 евро за киловатчас в края на десетилетието.

Когато разходите за закупуване на батерия с капацитет 60 kWh, заедно с помощните системи, се своят от 9000 долара на 3600 долара, цената на дребно на готовия продукт може да бъде по-ниска с приблизително същата разлика. Можем само да гадаем какво ще направи това с търсенето на електрически превозни средства, но дори и в момента по-големите модели с по-големи батерии се доближават ценово до конвенционалните аналози. Сегментите на средните и малките автомобили ще станат по-способни да постигнат цени под или около паритета спрямо аналозите с двигатели с вътрешно горене.

Очаква се редица европейски страни да последват примера на Норвегия и да ускорят приемането на електромобилите, докато делът им стигне 90% от целия пазар към края на десетилетието.

Междувременно многобройните екологични и нискоемисионни зони, които се създават в повечето градове, ще доведат до преждевременно извеждане от експлоатация и бракуване на автомобилния парк с двигатели с вътрешно горене.

През 2022 г. Stellantis напусна ACEA поради разлика във вижданията относно бъдещата политика, последван от Volvo Cars, която обясни напускането си по-ясно, като заяви, че това се дължи на противопоставянето на лобистката група срещу прехода към електрическа мобилност.

Какво мотивира АСЕА да лобира за отслабване на натиска върху европейската автомобилна индустрия за възможно най-бърз преход, за да стане отново конкурентоспособна на световния пазар? Това рискува да тласне ангажираните с подобни възгледи компании към унищожение. Тяхната гибел ще затрудни оцелелите да се конкурират на световния пазар на фона на по-бедната местна екосистема.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:26 | 17.10.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

11
rate up comment 1 rate down comment 0
Big Stan
преди 1 месец
До: zelka007turboЗа къси градски превози съм съгласен, че са подходящи. Ако бизнеса ти обаче е свързан с дълги междуградски превози просто няма как да се случат нещата за момента. Който е карал електричка, знае за какво става дума ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 7 rate down comment 1
aldy
преди 1 месец
Електрокарите са бита карта, след като произвежданата електроенергия е 8 пъти по-малко от необходимото за що-годе нормален живот на планетата. Без държавните субсидии отиват в киреча. А да ми навират СО2 като причина, само издават основната роля на търговците на "зелен хайвер" в цялата тази галимация. Тук влизат и многобройните частници с фотки и ветрени мелници, пак обиращи държавни сулсидии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 0 rate down comment 6
zelka007turbo
преди 1 месец
До: Big Stan ... в интерес на истината и аз имах някакъв скептицизъм относно ежедневната експлоатация на бусовете , ама гледам тука въртят едно електрическо Вито (възможно е да не е едно) , карат марков алкохол по магазините и го товарят така , както пише във всички ръководства за експлоатация да не се прави . Върви си , хората са доволни . Гледам ползват за шатъли няколко пътнически Buzz , крафтъри виждам доста на една куриерска фирма има , едни сиви мисля че са трафик а не мастер и те вървят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 2
0pk
преди 1 месец
До: гъбко е как ше си купя бре, аз нали нямах книжка, щот съм пети клас и ям само пиле с ориз за 3лв. :D Максимум на детето да купя една ел.количка (втора ръка ест. че да не оставям въглероден отпечатък), за да подкрепя ваща е-революция! :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 9
Big Stan
преди 1 месец
Нормално, карал си Тесла. Защо не си купи истинска кола, а си се возил на тази "пейка".Имам две електрички от различни марки, като съм минал над 200 хил. км с тях и мога да кажа, че не бих се върнал обратно на ДВГ. За бусовете обаче забравете! Товар и електричество към момента е несъвместимо. Можеш да си го караш само празен, което за бизнес естествено е неприложимо, освен ако не си производител на цветя:)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 15
coolio_
преди 1 месец
Общо взето не познавам човек веднъж минал на ел автомобил, който би си и помислил за връщане към ДВГ. Аз минах на ел преди 3 години, карам много със семейството, може би около 30-35 хил км годишно, удобството и удоволствието от шофирането са несравними. Това е бъдещето
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 13 rate down comment 8
nikiangel
преди 1 месец
Докато не се случи технологичен пробив в технологията на батериите, електрическите коли си остават глупост с която най-много да идеш да напазаруваш от магазина в съседния квартал (и то ако има зареждачка там наоколо) :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 8
гъбко
преди 1 месец
До: 0pk ... Аз от години нямам дизелова кола , не съм толкова богат ... :))) ... Само бусовете са ми дизели , но в тази петилетка и това ще се промени частично . Не знам как е при вас край морето , ама тука из Софето вече джиткат забележима бройка електрически бусове ... и само за протоколът , батерията не се зарежда догоре , ама вероятно ще разбереш когато и ти си купиш ... :Р
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 14 rate down comment 10
0pk
преди 1 месец
До: гъбко пробили са тавана на мазата, щото народа се юрна да обере субсидиите преди да свършат. После пак ще копаят кладенеца. А ти още ли сипваш без да му мислиш дизел до горе, в твойта "електричка"? :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 10 rate down comment 17
гъбко
преди 1 месец
До: doba ... Какво не одобрявате на ЕК ?! Първо , текста е писан от хамериканец в хамерикански сайт , който е наблюдател и то далечен . Самият регламент , за който иде реч , е одобрен като график от асоциацията , като реален . Не знам дали четохте преди няколко дена , ама продажбите на европейски електрички в Европа са пробили покрива , изкъртили фаянса ... от 25 най-продавани модела електрички в Евроап 21 са европейски + зверски ръст !! Гробокопаенето се отлага , отново !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още