Автомобилните производители се подготвят за нови потенциални смущения в производството на чипове, като ответните мерки на Китай върху износа на нидерландски доставчик заплашват да предизвикат верижна реакция, която може да спре производствените линии, пише Bloomberg.
Производителите в Европа провеждат извънредни срещи, за да предотвратят потенциални прекъсвания в рамките на месец, посочват източници, запознати с въпроса.
Индустрията увеличава запасите от чипове, след като пандемията предизвика широк недостиг на тези компоненти. Но на компании като Volkswagen AG и редица доставчици на авточасти, включително Robert Bosch GmbH, може да са необходими месеци, за да преминат от чиповете на нидерландската Nexperia към алтернативни източници.
„Ако ситуацията не бъде разрешена бързо на политическо ниво, съществува риск от застой в големи части от световното автомобилно производство и в редица други индустриални сектори“, предупреждава Волфганг Вебер, който ръководи германската асоциация на електрическата и цифровата индустрия ZVEI.
Nexperia е поредната компания, замесена в ескалиращия глобален търговски спор между Китай и САЩ. Докато китайският държавен глава Си Дзинпин и президентът на САЩ Доналд Тръмп се подготвят за среща по-късно този месец, за да изготвят търговско споразумение, и двете страни обявиха ограничения, които засилиха напрежението. Те включват американски мита и решението на Китай за затягане на износа на редкоземни елементи, които са ключови за производителите на автомобили и оръжия.
По-рано този месец Пекин блокира Nexperia от износ на продукти от китайските си фабрики. Мярката беше в отговор на факта, че нидерландското правителство пое контрола над компанията, като се позова на закон от времето на Студената война, за да осигури достъп на Европа до основни продукти в случай на извънредна ситуация.
Nexperia е собственост на китайската компания Wingtech Technology Co., която беше добавена към черния търговски списък на САЩ от китайски фирми в края на миналата година.
Въпреки че чиповете на Nexperia не се считат за авангардни, те намират широко приложение в индустриите и съставляват ключова част от веригата на доставки на автомобилния сектор. Тази индустрия представлява над 60% от приходите на Nexperia, които миналата година възлизат на 2,06 млрд. долара.
Ограниченията в износа вече подтикват компаниите да търсят алтернативни доставки. Германският производител на чипове Infineon Technologies AG - един от доминиращите доставчици за автомобилната индустрия - приема поръчки от клиенти на Nexperia, търсещи алтернативни доставки, изтъкват източниците.
Автомобилните компании обикновено не купуват чипове директно от производителите, а се снабдяват с готови части с полупроводници в тях от доставчици като Bosch, Continental и Aumovio. Тези компании също така получават отделни компоненти от по-малки доставчици, което затруднява бързата оценка на обхвата на потенциалните прекъсвания във веригата на доставки.
Nexperia е уведомила своите клиенти и бизнес партньори, че китайският контрол върху износа е форсмажорно събитие, което би освободило компанията от правно обвързващите договорни условия, става ясно от документи. Компанията е заявила на 14 октомври, че работи с китайските власти, за да получи освобождаване от ограниченията върху износа.
Volkswagen, най-големият европейски автомобилен производител, създаде работна група, която да проучи как основните му доставчици и стотиците компоненти, които групата купува т тях, потенциално биха били засегнати. Въпреки че Volkswagen не купува директно чипове от Nexperia, някои от тях се използват в компонентите на нейните автомобили.
„Производството ни в момента не е засегнато“, изтъква компанията, добавяйки, че се опитва да „идентифицира потенциалните рискове на ранен етап и да вземе решение относно необходимите мерки“.
Германският доставчик Bosch, най-големият производител на авточасти в света, заяви, че е във връзка с Nexperia. Bosch работи за минимизиране на всяко потенциално въздействие, посочва компанията.
Nexperia управлява монтажен обект в провинция Гуандун, граничеща с Хонконг. Според уебсайта ѝ, компанията има заводи в Германия и Великобритания, както и два монтажни центъра в Малайзия и Филипините. В компанията работят над 12 500 души.
Според Европейската асоциация на производителите на автомобили (АСЕА), настоящите запаси от чипове на Nexperia в индустрията се очаква да покрият търсенето само няколко седмици и е възможно да последва спиране на производството, ако те свършат.


Системата „Бонус-малус” влиза в сила от февруари
Украйна си подсигурява газ през Гърция
Какво ще бъде времето в понеделник?
Министър обясни призините за назначението на Румен Спецов
Наталия Киселова: Бюджетът балансира влизането ни в еврозоната с реално повишаване на доходи
Тръмп разпали скандала с Епстийн. Сега падна в собствения си капан
Конфликтът в Nexperia: Автомобилните производители искат доставки "без Китай"
Какво се случва с "Лукойл" в Румъния
Бърнс: Президентът правилно забрани на Nvidia и други да изнасят модерни чипове за Китай
Бърнс: Има примирие в търговската война, но тя ще продължи и през 2026г
Кога по-гъстото масло е опасно за автомобила
Най-доброто BMW M? Тествахме четири от най-бързите баварци в Серес
BYD изпревари Volkswagen – ето колко печелят производителите от всяка кола
Най-добрите бензинови двигатели на последното десетилетие
Следващата Mazda3 може дори да не е Mazda
Мечка броди нощем по улиците в Карлово
Папата вече има тениска на Ню Йорк Никс с номер 14
Младеж е паднал от 100-метров мост край Клисура
След санкциите на САЩ: каква ще е съдбата на рафинериите на "Лукойл" на Балканите
Близо 10% годишна инфлация в Румъния
преди 4 седмици Нали Холандците ги национализираха, да продават на Фолксваген, кой ги спира :-) Сериозно ли си мислеха, че ще откраднат 3-4 млрд долара и ще се размине ей тъй на, все едно нищо не е станало. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 седмици Това дето се случва на ЕСеса ,само ЕСеса може да му причини! : )А на какви лидери , се радват ,тези отдолу,ценности сър!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 седмици Немският бизнес и Европейската комисия са ***!Залагат все на куци коне ... Русия, Зелена сделка, сега Китай ...Икономическия погром в ЕС е неизбежен отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 седмици Червената лампичка трябва да им е светнала на всички още като започнаха да подритват преди години хайвъй и ксиоми ... Нито е игра , нито е за един сезон ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 седмици При условие , че се знае от поне 5-6 годинки накъде отиват нещата с поднебесните , и че ще настъпят такива времена , и още по-затегнати ще стават ... те първа да организират работни групи и да се търсят НЕподнебесни производители , е лекинко несериозно . Да ме прощават големите меринджей на големите фирми !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар