Листването на Lotus Technology Inc. на борсата в САЩ през миналата година трябваше да даде началото на нова ера за перманентно финансово затруднената британска автомобилна компания. Но марката сега изглежда се нуждае от още една парична инжекция; единственият въпрос е кой ще я осигури, пише Bloomberg.
Контролирана от империята на китайския милиардер Ли Шуфу - Zhejiang Geely Holding Group Co. - Lotus произвежда луксозни електрически автомобили в Китай и притежава правата за глобално разпространение на своите спортни автомобили, произведени във Великобритания.
Дейността във Великобритания и Китай скоро ще бъдат обединени, тъй като Geely консолидира своето автомобилно портфолио, обхващащо множество бизнеси, за да спре загубите, да повиши ефективността и да намали вътрешната конкуренция.
Ли контролира и Volvo Car AB, както и производителя на електрически превозни средства Polestar Automotive Holding UK Plc.
Миналата седмица Geely Automobile Holdings Ltd. направи оферта за закупуване на всички акции на листнатата в САЩ марка Zeekr Intelligent Technology Holding Ltd., с което сложи край на живота на Zeekr като отделна публична компания само 12 месеца след първичното ѝ публично предлагане (IPO) в Ню Йорк.
Lotus може да се нуждае от подобно радикално решение.
Листването на Lotus на борсата чрез компания със специално предназначение (SPAC) набра по-малко средства от очакваното, а скъпите електрически автомобили на марката се оказаха недостатъчно привлекателни на китайския пазар.
Междувременно моделите, задвижвани изцяло от батерии, които компанията планираше да изнася от фабрика на Geely в Ухан за Европа и САЩ, се сблъскаха с американски мита, принуждавайки Lotus да спре доставките за САЩ.
Обявените от президента на САЩ Доналд Тръмп 25% мита върху вноса на автомобили също така заплашиха конкурентоспособността на модела Emira, който Lotus доставя от завод в Норфолк, Великобритания. Марката обаче получи известно облекчение: търговското споразумение между САЩ и Великобритания понижи митата до 10%.
Северна Америка е отговорна за над една пета от продажбите на Lotus през 2024 г.
На фона на стремежа към намаляване на разходите в цялата компания, британското подразделение на Lotus обяви миналия месец преструктуриране, което ще доведе до съкращаване на до 270 работни места, като причината за това са американските мита и изместването на потребителското търсене.
През първото тримесечие Lotus достави само 1282 автомобила в световен мащаб, с 42% по-малко спрямо същия период на предходната година.
Резултатът значително изостава от прогнозираните 73 000 доставки, които Lotus очаква да генерира през 2025 г.
Годишният доклад на Lotus разкри мащаба на финансовите ѝ проблеми. Компанията загуби 1,1 млрд. долара при приходи от 924 млн. долара през миналата година, увеличавайки дефицита, натрупан през последните три години, до 2,6 млрд. долара.
На фона на текущите пасиви, значително надвишаващи активите, компанията потвърди, че ще се нуждае от допълнителна ликвидност, за да продължи да функционира през следващите 12 месеца. Това създава сериозни съмнения относно способността ѝ да остане активно предприятие.
При скорошен разговор с анализатори, ръководството призна наличието на „недостиг на парични средства“ и заяви, че е „в тясно сътрудничество“ с инвеститорите, без да предоставя подробности по темата.
Без финансова подкрепа от китайските банки и Geely, Lotus вероятно вече щеше да е приключила: холдингът на Ли е инжектирал около 180 млн. долара през последните 12 месеца чрез закупуване на конвертируеми облигации и подобна сума чрез краткосрочни заеми.
Натискът върху паричните средства на Lotus се засили, след като компанията не успя да изпълни условията за дялово финансиране от 500 млн. долара, предоставено от южнокорейската фирма Meritz Securities Co. по време на листването. Lotus беше задължена да предостави парично обезпечение, когато цената на акциите падне под определено ниво и да поддържа определено количество неограничени парични средства в края на всяко тримесечие.
Въпреки че Lotus получи известно облекчение, за да избегне прилагането на пут опция от Meritz, компанията се споразумя да изкупи обратно акции на стойност 175 млн. долара от инвеститора, плюс сума, която би гарантирала на южнокорейската фирма доходност от 12,5%.
След като не успя да спази първоначалния краен срок за обратното изкупуване през декември, Lotus плати 150 милн. долара на Meritz в края на април.
Марката се надяваше да облекчи проблемите си с паричните средства, като продаде облигации на стойност 500 млн. долара с падеж през 2029 г. на Kershaw Health Ltd., наскоро създадена компания със седалище в Хоув, Англия. Тази сделка обаче не беше финализирана към началото на март, около четири месеца след обявяването ѝ.
Lotus сега се стреми да противодейства на слабите продажби на луксозни електрически автомобили, като предлага плъгин хибридни версии. Компанията може да се опита да заобиколи митата, като произвежда автомобили в САЩ.
Въпреки това, като фирма, контролирана от китайска група, Lotus на теория може да бъде блокирана от продажбата на автомобили в САЩ съгласно новите правила за киберсигурността, които влизат в сила през 2027 г.
Осигуряването на парична инжекция от некитайски инвеститор би могло да реши с един замах финансовите проблеми на Lotus и потенциалните проблеми със собствеността. Но трудната история на марката и търговските бариери изискват купувач с висока толерантност към финансови затруднения. Междувременно Geely няма друг избор, освен да продължи да предлага парични инжекции.