IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Гъвкавост на търсенето: Основен проблем пред реформата на пазара на електроенергия на ЕС

Според еврокомисаря по енергетиката Кадри Симсон ежедневните нужди на ЕС от гъвкавост ще се увеличат със 133% между 2021 г. и 2030 г. и с още 250% между 2030 г. и 2050 г.

22:30 | 05.09.23 г. 6
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Мащабното внедряване на променливи възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) се очаква драстично да увеличи нуждата от гъвкавост в електрическата мрежа, като участниците на пазара искат по-засилен фокус върху управлението на търсенето като източник на оптимизация на мрежата, пише Euractiv.

Войната в Украйна доведе до скок на цените на електроенергията в Европейския съюз (ЕС) през миналата година, особено по отношение на ядрената и възобновяемата енергия, чиято структура на разходите остана незасегната от нарастващите цени на газа.

В отговор Европейската комисия (ЕК) предложи реформиране на пазара на електроенергия на блока, за да се ускори внедряването на ВЕИ, и предложи мерки за по-голяма гъвкавост на доставките и търсенето на енергия.

Според еврокомисаря по енергетиката Кадри Симсон ежедневните нужди на ЕС от гъвкавост ще се увеличат със 133% между 2021 г. и 2030 г. и с още 250% между 2030 г. и 2050 г. поради нарастващия дял на ВЕИ, инжектирани в мрежата, изтъква тя през април.

Направете търсенето по-гъвкаво

Страната на предлагането на пазара може да бъде гъвкава главно чрез резервиране на капацитет за газ или въглища по време на пиково търсене.

Тези ресурси обаче са скъпи за поддръжка и не са достатъчни, за да отговорят на нарастващото търсене в резултат на увеличеното използване на ВЕИ в Европа, като слънчева и вятърна енергия. Поради това няколко играчи на пазара подчертават потенциала на гъвкавостта от страна на търсенето, включително техники като намаляване на търсенето.

Във Франция, например, има пазар за намаляване на натоварването, където енергоемките индустрии свиват производството и следователно потреблението на електроенергия, за да облекчат мрежата, за което получават заплащане.

Енергийната ефективност също е решение, особено в строителния сектор, изтъква Euractiv.

В нежилищния сектор „можете да оптимизирате търсенето с до 30%“, изтъкват от Schneider Electric.

В жилищния сектор „идеята е да има контрол върху домашното натоварване“ – по същество термопомпи и електрически автомобили – благодарение на „подизмерване“, т.е. измерване на потреблението на свързани обекти в сграда или къща, подчертават от компанията .

Използване на батерии за електрически автомобили

В случая с електрическите автомобили, разработваните технологии се отнасят до „двупосочно зареждане“, което позволява електричеството да се изпраща обратно към мрежата от батериите на колите.

Някои производители, като Tesla, вече работят върху това, споделя Майкъл Вила, изпълнителен директор на smartEN, асоциация, насърчаваща внедряването на гъвкавост.

През юни министърът на енергетиката на Люксембург Клод Тюрмес призова ЕК да направи двупосочното зареждане задължително.

Неизползван потенциал

Към днешна дата „повечето технологии, които правят потребителите гъвкави, вече са на пазара“, изтъква Вила. „До 2020 г. 200 GW гъвкави мощности ще бъдат инсталирани в сгради“, обяснява още той.

Въпреки това „само 5% са активирани“ досега, добавя Вила пред Euractiv.

Отключването на този потенциал ще изисква достъп до данните за потреблението на енергия при домакинствата, проблем, изискващ голяма степен на прозрачност и комуникация с обществеността, предупреждават от Schneider Electric.

Общият потенциал е огромен. Според проучване, публикувано миналата година от норвежката компания DNV, европейските потребители биха могли да спестят до 71 млрд. евро годишно от сметките си за електроенергия, ако технологиите за управление на търсенето се използват пълноценно.

Електричеството, предоставено чрез по-добро управление на търсенето, може да избегне инсталирането на 60 GW пиков производствен капацитет и да спести почти 30 млрд. евро годишно в инвестиции, които иначе биха били необходими за укрепване на електроразпределителната мрежа, за да се справи с допълнителното натоварване.

Последна актуализация: 22:25 | 05.09.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Енергетика виж още

Коментари

6
rate up comment 3 rate down comment 4
zelka007
преди 7 месеца
До: cyclop ... чишкащ , ти и сега си плащаш различна цена по различно време за ток , но си защитен потребител и не го усещаш ... не се упражнявай в неща дето не са ти понятни ... непрекъсваемостта на захранването струва пари ... и ще си плащаш за това ... ако не ти харесва ей де е вокзала , чемодан и в каракас , токът е почти без пари , но за сметка на това ту го има ту го нема ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 3
doba
преди 7 месеца
До: cyclop: cyclop-е, едно магаре го направили гъвкаво(научили го да яде камъни). А то взело, че умряло. - народна поговорка. :) Боже, Боже, сега и 'гъвкави' ще ни правят на стари години...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 7 rate down comment 5
cyclop
преди 7 месеца
"Следователно стимулите са предимно финансови" - така наречените такси, оскъпявания, глоби, принуждение. Зеления хайвер не може и няма как да работи, затова ще правят потребителите "гъвкави" като ги таксуват и наказват за ползване на ток, когато няма откъде да дойде ток, понеже зеления хайвер работи циклично. Цирка е с три манежа, скъпи мои плоскоглави.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 6
cyclop
преди 7 месеца
"ежедневните нужди на ЕС от гъвкавост" аре цирка е задължителен! Всички сме записани за изпълнители! Ежедневна гъвкавост, биомаса! Загрявайте кръста!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 6
cyclop
преди 7 месеца
" ЕК да направи двупосочното зареждане задължително." - какво е това сега? За зареждането на псевдоавтомобилите ли? Да връщат ток в мрежата ли? За да може мъртвородената технология на батериите им, която в идеален случай ще функционира 10 години, но реално под 8 години, а сега с новата измама и прецакня (за която не се знаеше досега) - ще изкарват колко? С постояно пълнене-празнене? Лелелеле не е лесно да си биомаса...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 9 rate down comment 7
cyclop
преди 7 месеца
Как не можете, не искате да видите очевидното - че зеления хайвер не може да работи, не може да замести сегашните източници на електричество, единствено води към огромни ограничения, лишения, недостиг... Цялата работа е КОВИПСЕВДОВАКСИНИ 2.0.... Колко частично интелиентни ходят по земята, не бях обръщал внимание... Но NPCтата са огромно мнозинство.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още