IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Силното евро представлява риск за германската бизнес машина

Валутните промени ще струват на бизнеса от 20 до 30 млрд. евро, сочат изчисления

18:30 | 16.05.25 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Валутните промени ще струват на бизнеса от 20 до 30 млрд. евро

„Поскъпването на еврото с 10% ще намали ръста на печалбите на европейските компании с 3 до 5 процентни пункта през годината“, посочва Улрих Щефан, главен инвестиционен стратег в Deutsche Bank.

Предишни изчисления показват, че годишната печалба преди лихви, данъци, амортизация и обезценка (EBITDA) на компаниите, участващи в индекса DAX, е спаднала с 20 до 30 млрд. евро, когато еврото поскъпна с 10% спрямо долара в сравнение с предходната година. С прогнозираната понастоящем EBITDA на около 300 млрд. евро за 40-те компании от DAX, това означава загуба, свързана с валутните колебания, между 6,6 и 10 на сто.

Все още не сме стигнали до там. Миналата година еврото струваше средно 1,08 долара. В момента, при цена от 1,12 долара, еврото струва „само“ с четири процента повече от миналогодишната средна стойност.

За да влоши нещата, силата на еврото идва в неподходящ момент. В миналото единната валута обикновено поскъпва, когато икономиката се развива добре и следователно капиталът се влива в еврозоната. Това води до покачване на стойността на еврото. Следователно валутните загуби възникват, когато корпорациите реализират добри печалби.

Обратно, еврото почти винаги пада, когато икономиката отслабва. Това води до валутни печалби в трудни времена. Това има балансиращ ефект.

Но този път е различно, защото силата на еврото е резултат от загубата на доверие в долара и се случва в момент, когато Германия е заплашена от трета година на икономически спад след две години рецесия.

В края на краищата силното евро има едно предимство: суровините като петрола почти винаги се търгуват в долари. Германия е страна с малко суровини и е принудена да ги внася и да плаща за тях. Благодарение на силния обменен курс при еврото, петролът сега е по-евтин за внос. Това е от полза както за бизнеса, така и за потребителите.

Митата удрят корпоративните печалби

В същото време обаче международните търговски конфликти затрудняват бизнеса на компаниите. „Митата, особено в САЩ, оказват натиск върху експортно ориентираните компании, като например производителите на автомобили, както се потвърждава от текущия сезон на отчетите“, коментира Марк Декер, ръководител на отдела за акции в Quintet Private Bank.

Почти всички компании посочват пряко или косвено негативните ефекти, причинени от митата на САЩ.

„Рестриктивната търговска политика на президента на САЩ Доналд Тръмп е значителен рисков фактор за прогнозите за печалбите в рамките на DAX“, предупреждава анализаторът на Commerzbank Андреас Хюркамп.

Siemens Healthineers очаква разходи между 200 и 300 млн. евро през тази фискална година  поради митата и контрамерките на Китай, Европа и САЩ. Поради това дъщерното дружество на Siemens понижи прогнозата си за печалбата на акция до между 2,20 и 2,50 евро – от 2,35 до 2,50 евро преди това.

Daimler Truck също  понижи перспективите си, позовавайки се на „несигурността на цялостната икономическа ситуация в Северна Америка“ и „понижените очаквания за продажбите“ там. Следователно се очаква продажбите на групово ниво да бъдат между 430 000 и 460 000 превозни средства, в сравнение с предишни оценки за диапазон от 460 000 до 480 000 броя.

Производителят на камиони очаква коригирана печалба преди лихви и данъци между минус 5 и плюс 5 процента за тази година. Прогнозата досега беше за растеж между 5 и 15 процента.

Ситуацията с BMW

На фона на непостоянната търговска политика на САЩ, кризата на автомобилните компании също се задълбочава. Ако броим Volkswagen, BMW и Mercedes, тогава компаниите от DAX всъщност увеличават печалбите си с почти 2 млрд. евро през последното тримесечие.

BMW, Mercedes и VW заедно са генерирали нетна печалба от едва 5,8 млрд. евро през първите три месеца на годината, в сравнение с 9,2 млрд. евро през същия период на предходната година.

Причината за това са слабите продажби в световен мащаб, особено на някога процъфтяващия китайски пазар. Американският пазар вече не можеше да абсорбира слабостите, защото премиум седаните стават още по-скъпи заради митата.

Засега BMW запазва прогнозата си за цялата година. С очаквана печалба от около 11 млрд. евро преди лихви и данъци, групата се стреми да спечели толкова, колкото успя да генерира през 2024 г.

Според финансовия директор Валтер Мертл обаче, тази прогноза е обвързана с условието, че митата са временни „по своя характер и че тяхното понижаване ще настъпи от юли 2025 г.“.

BMW вече е заделила 1 млрд. евро, за да компенсира загубите на приходи поради митата.

Компанията внася модели като Series 3, 5 и 7 от своите германски фабрики в САЩ. Митата биха могли да заличат няколкостотин милиона евро от печалбата на BMW.

Въпреки че все още няма споразумение с германските производители на автомобили, миналия уикенд САЩ и Китай изненадващо обявиха, че китайските стоки в САЩ ще бъдат облагани само с 10% мито, а американските стоки в Китай - с 30-процентен налог.

Макар че ставките все пак ще са по-високи от тези преди втория мандат на Тръмп, те са значително по-ниски от реципрочните мита между двете страни, които нахвърлиха 100 процента.

Ефектите от митата са особено силно изразени сред производителите на автомобили, най-вече при Porsche. Концернът няма производствено съоръжение в САЩ, тъй като той произвежда значително по-малки количества коли от компаниите за масовия пазар.

Главният финансов директор Йохен Брекнер очаква митническото бреме през второто тримесечие да достигне стотици милиони евро. Досега Porsche не е прехвърлила допълнителните разходи върху потребителите, приемайки по-ниски маржове.

Други сектори

Производителят на спортни стоки Adidas пък се въздържа от повишаване на годишната си прогноза въпреки силното първо тримесечие. Несигурността относно ефектите от търговските ограничения е твърде голяма.

„Тъй като в момента не можем да произвеждаме почти никакви наши продукти в САЩ, тези по-високи мита в крайна сметка ще доведат до по-високи разходи за всички наши продукти на американския пазар“, признава главният изпълнителен директор Бьорн Гулден след представянето на тримесечните данни.

По-високите цени, които трябва да компенсират митата, всъщност биха били логичната последица. Но Adidas все още се колебае, за да не загуби пазарен дял от конкурентите. Гулден междувременно изключи преместването на производството в САЩ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:30 | 16.05.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Индустрия виж още

Коментари

1
rate up comment 5 rate down comment 1
andy
преди 6 месеца
Немците са в рецесия от 2 години!!! Моторът на ФЕС заглъхна. Браво, само така!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още