IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Тази жена обяви война на Microsoft

В продължение на години FTC само наблюдаваше концентрацията на власт в технологичната индустрия. Може би е време за промяна

08:02 | 12.12.22 г.
Автор - снимка
Създател
Лина Хан. Снимка: Graeme Jennings/Washington Examiner/Bloomberg
Лина Хан. Снимка: Graeme Jennings/Washington Examiner/Bloomberg

Кариерата на Лина Хан е спираща дъха. Миналата пролет професорът от Колумбийския университет неочаквано беше номиниранa за председател на антитръстовата агенция на САЩ FTC (Federal Trade Commission). По това време тя е само на 32 години. Влиятелна позиция - Хан е номиниранa не от кого да е, а от президента на САЩ Джо Байдън.

Байдън, или по-скоро сенатор Елизабет Уорън от Демократическата партия, е забелязалa младата талантлива Хан, която бързо си създава име на ангажиран и компетентен критик на американската антитръстова политика по време на следването си в Йейлския университет. Amazon, критикува Хан, е станал толкова силен само защото регулаторите на конкуренцията са тълкували погрешно понятието за монопол в продължение на десетилетия.

От юни 2021 г. тя е начело на базираната във Вашингтон федерална агенция, която със своите 1200 служители трябва да гарантира спазването на правилата на пазарната икономика и защитата на потребителите в САЩ. Хан, която е родена в Лондон и се премества в САЩ със семейството си на 11-годишна възраст, сега е изправена пред най-голямото предизвикателство в кариерата си. Тя има задача, която несъмнено ще влезе в историята. Става дума за това дали нейната агенция, а оттам и държавата, все още са способни да ограничат концентрацията на власт в икономиката, пише в коментар за WirtschaftsWoche Матиас Хоензее.

След като преговорите се провалиха в последния момент, Хан се обръща срещу една от най-мощните технологични корпорации в света - Microsoft. FTC иска да попречи на софтуерната компания да придобие доставчика на игри Activision Blizzard, който е известен сред геймърите най-вече с шутъра от първо лице "Call of Duty", ролевата игра "World of Warcraft" и пъзел играта "Candy Crush".

През януари Microsoft обяви, че ще купи Activision за 69 млрд. долара - най-голямото придобиване в историята на индустрията за компютърни игри. Главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела смята, че произвидителят за игри е важен пъзел в стратегията му за растеж. За него това е залог за така наречената метавселена, т.е. пространството, в което виртуалният и реалният свят се сливат. Шефът на Meta Марк Зукърбърг дори я смята за следващия интернет. И която ще се оформи първо в индустрията на игрите. Надела иска да заеме полпозиция за метавселената.

Освен това игрите са добър бизнес. Въпреки че метавселената все още е визия, с компютърните игри се правят и печелят големи пари. Activision генерира около 8,8 млрд. долара през финансовата 2021 г. и реализира малко под 2,7 млрд. долара печалба. Microsoft вече е утвърдена в сферата на игрите. Не само чрез игровата си конзола Xbox с нейните многобройни заглавия, но и чрез популярната игра Minecraft, която Microsoft придоби през есента на 2014 г. за 2,5 млрд. долара. Поглъщането на Activision ще издигне Microsoft на трето място сред магнатите в областта на видеоигрите - след японската група за потребителска електроника Sony и нейния местен конкурент Nintendo.

За комисията обаче това е твърде голяма стъпка. Органът се опасява, че по този начин Microsoft би могла да потисне конкуренти на своята конзола Xbox и за бързо развиващия се бизнес с абонаменти за игри и игри в облака, като завземе контрола върху популярни игри. Например Sony със своя Playstation, чиято привлекателност също зависи от наличието на популярни и вече утвърдени игри със съответните последователи.

Органът отбелязва, че Activision е един от „малкото водещи разработчици на видеоигри в света, които създават висококачествени видеоигри за голямо разнообразие от устройства, включително конзоли, компютри и смартфони". Тя е станала толкова известна и защото предлага игрите си самостоятелно, казва комисията на Хан. 

Точно това твърди и Microsoft. Вицепрезидентът на концерна Брад Смит казва, че ако изведнъж ограничи такива популярни игри като "Call of Duty" или "World of Warcraft" само до собствения си хардуер, ще „се простреля в крака“.

Всъщност Microsoft се споразумя за десетгодишен лиценз за играта "Call of Duty" с доставчика на игрови конзоли Nintendo. Според компанията тя ще бъде достъпна и за Sony.

В миналото подобно обещание можеше да бъде достатъчно, за да се успокоят органите за защита на конкуренцията. Но в миналото, не и днес. 

Последна актуализация: 00:59 | 12.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

Финанси виж още