IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Индия се очертава като последната крепост за рафиниращата индустрия

Секторът е в упадък в САЩ и Европа, а китайските рафинерии се приспособява към зелените цели на Пекин

17:49 | 04.02.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Светът е на прага на това, което вероятно ще бъде последният голям бум на рафиниращата индустрия, докато Индия се впуска в разширяване на капацитета, за да посрещне нарастващата нужда от изкопаеми горива, пише Bloomberg.

Страната е започнала строителна кампания, за да увеличи производството на традиционни транспортни горива като бензин и дизел, която може да разшири капацитета ѝ за обработка на петрол с повече от 20% през следващите пет години. Rystad Energy определя цената на добавения капацитет на около 60 млрд. долара.

Това е рядък тласък за глобална рафинираща индустрия, която е в състояние на упадък в САЩ и Европа, докато огромният сектор на Китай се приспособява към зелените цели на Пекин. За разлика от това, нарастващото търсене на транспорт в Индия и по-бавното навлизане на електрически превозни средства ще поддържат апетита за бензин и дизел по-висок за по-дълго време.

„Разширения на Запад не съществуват“, коментира Джовани Серио, ръководител на изследванията във Vitol Group. „Разширенията продължават да се извършват в области, където търсенето нараства. Индия е тази, в която виждаме продължаване на тенденцията на растеж от над 200 000 барела на ден от сега до следващите четири или пет години“, добавя Серио.

Капацитетът за рафиниране на Индия се очаква да се увеличи с 56 милиона тона до 2028 г., изтъква зам.-министърът на петрола Рамесвар Тели миналия месец, без да дава подробности по темата. Това се равнява на общо увеличение на капацитета от 22%, или 1,12 милиона барела на ден.

Правителството не е предоставило подробности как ще достигне тези високи нива. Според изчисления на Bloomberg държавните рафинерии са обявили около 50 милиона тона разширения, които биха могли да се вместят в графика на Тели. Проекти, които възлизат на почти 37 милиона тона, са предвидени за пускане в експлоатация от 2024 г. до 2026 г., но завършването на оставащия капацитет остава неясно и включва планирани допълнения, които са в процес на изпълнение и в етап на разглеждане.

Най-големият проект е в завода в Панипат на Indian Oil Corp. в щата Харяна, който добавя 10 милиона тона и трябва да бъде пуснат в експлоатация в края на следващата година. Новата рафинерия на Hindustan Petroleum Corp. в северозападния щат Раджастан е следващата по големина с 9 милиона тона добавен капацитет. Очаква се разработката да приключи през 2024 г., като съоръжението ще заработи с пълен капацитет до 2025 г.

По-малки разширения се провеждат в рафинериите във Висахапатнам и Гуджарат, както и в завода в град Бегусарай в щата Бихар.

Държавните рафинерии вероятно ще трябва да поемат по-голямата част от отговорността. Reliance Industries Ltd. — най-големият частен преработвател на петрол и собственик на гигантския комплекс "Джамнагар" — се стреми да замени бензина и дизела с чисти горива, за да се възползва от прехода към по-екологична енергия.

„Индия изоставаше в добавянето на нов капацитет на рафинерии в миналото, което изисква известно наваксване, ако иска да бъде по-самостоятелна“, каза Сушант Гупта, петролен анализатор в Wood Mackenzie. Консултантът предвижда търсенето на нацията да нараства с 1,3 милиона барела на ден до 2030 г.

Азиатската страна не само отговаря на собствените си изисквания за търсене, но също така играе важна роля в доставката на горива до други региони като Европа, след като инвазията на Русия в Украйна наруши доставките, най-вече тези на дизел.

„Изграждат се добри възможности за износ“, каза Кумод Кумар Джайн, вицепрезидент по изследванията надолу по веригата в Rystad Energy. „В Европа много рафинерии се затварят и това е, което всеки на пазара се опитва да улови“, добавя той.

Увеличаване на капацитета

Международната агенция по енергетика (МАЕ) изчислява, че Индия ще добави 1 милион барела на ден нов капацитет през шестте години до 2028 г., като преработката достигне 6,2 милиона барела на ден - 19% увеличение спрямо общото рафиниране. Китай добавя повече дневен обем, но общото увеличение на капацитета е само 8%. В Близкия изток то е около 9%.

Въпреки че процентното увеличение е голямо, рафиниращата индустрия на Индия все още е по-малка от повечето други страни, включително САЩ и Европа, които съкращават капацитета си. Китайският сектор е над три пъти по-голям.

Планираните добавки на Индия включват нефтохимически комплекси, но по-голямата част от капацитета ще бъде за транспортни горива. Общият рафиниращ капацитет на страната е бил почти 254 милиона тона към 1 април 2023 г., става ясно от правителствени данни.

„Като се има предвид, че Индия все още е развиваща се икономика, изглежда логично страната все още да се съсредоточава силно върху инвестициите в традиционни горива, като в същото време полага известна основа за преход към зелена енергия“, изтъква Дилън Сим, петролен анализатор във FGE.

Индия също развива планове за увеличаване на капацитета за втечнен природен газ (LNG) и все още разчита до голяма степен на въглища за производство на електроенергия, но страната се стреми да бъде част от енергийния преход и си е поставила цел за въглеродна неутралност до 2070 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:48 | 04.02.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Енергетика виж още

Коментари

Финанси виж още