Оттеглянето на САЩ от предишните си амбиции за разполагане на електрически превозни средства се разпространява като вирусна вълна по целия свят.
В Канада премиерът Марк Карни замрази целта за продажба на електрически превозни средства, която трябваше да влезе в сила следващата година. Във Великобритания премиерът Киър Стармър позволи по-гъвкав график за постигане на целите на страната за електрификация на автомобилния пазар. А миналия месец Европейският съюз (ЕС) се поддаде на натиска на автомобилните производители да преосмисли – година по-рано от планираното – целта си за премахване на емисиите на въглероден диоксид от автомобилите през 2035 г., припомня Wall Street Journal.
„Съществува осъзнаването, че трансформацията не се случва толкова бързо, колкото трябва, изтъква Патрик Шауфус, партньор в консултантската фирма McKinsey. „Електромобилите не са смартфони“, добавя той.
Реалността е особено видима в САЩ. General Motors заяви във вторник, че ще понесе допълнителни разохди от 1,6 млрд. долара поради спада в продажбите на електромобили. Компанията обясни, че това се дължи на скорошните мерки на правителството на САЩ за прекратяване на субсидиите за електромобили и разхлабените регулаторни изисквания. Автомобилният производител лобира усилено тази година за облекчаване на целта за електромобилите.
Това може би е само началото на финансова равносметка от страна на автомобилните производители, които наляха милиарди долари в нови електрически модели - от спортни автомобили и седани до големи пикапи и SUV-ове, в опит да се подготвят за бъдеще без емисии.
Автомобилните производители твърдят, че потребителите не възприемат електрическите модели толкова бързо, колкото се очакваше, а усилията на правителството на САЩ за разпространение на технологията засяга печалбите им.
Компаниите от сектора посочват, че бизнес моделът за електрическите коли е нерентабилен, предвид все още високите разходи за батерии, слабо развитата зарядна инфраструктура и намаляващите държавни субсидии. Програмите за стимулиране са приключили или са съкратени в Европа, САЩ и Канада.
Германският концерн Volkswagen, притиснат от огромни разходи за електрификация, помогна за задълбочаване на преразглеждането на тези цели в Европа, когато заяви, че ще съкрати 35 000 работни места като част от споразумение със синдиката си. Ходът изпрати силни вълни в политическия регионален елит.
Седмици по-късно ЕС стартира „стратегически диалог“ с автомобилната индустрия, който доведе до по-гъвкав график за спазване на правилата относно емисиите за 2025 г.
След пореден кръг от преговори миналия месец, еврокомисарят по промишлеността Стефан Сежурне заяви, че целта за 2035 г. за намаляване на въглеродните емисии от автомобилите до нула ще бъде преразгледана възможно най-скоро.
Усилията за лобиране сред европейските автомобилни производители за смекчаване на изискванията за емисиите и електрификацията бяха отразени и на автомобилното изложение в Мюнхен миналия месец, където те трябваше да се борят с китайските марки като BYD, XPeng и GAC.
Жан-Филип Импарато, тогавашен директор на бизнеса на Stellantis в Европа, заяви в кулоарите на изложението в Мюнхен, че смята целите на ЕС за 2030 и 2035 г. за недостижими.
Главният изпълнителен директор на Volkswagen, Оливер Блуме, призова пред журналисти за по-добре развита зарядна инфраструктура, по-евтино електричество и субсидии за автомобили.
Променящият се пейзаж – и предизвикателството, което той представлява за автомобилните производители – бяха във фокуса на вниманието, когато Блуме показа новите модели на групата. Той рекламира семейство малки електрически автомобили, предназначени да се конкурират с новите китайски предложения в Германия. Блуме също така показа най-новата версия на модела Porsche 911 Turbo S - знак за подновения интерес на индустрията към двигателите с вътрешно горене, особено в луксозния сегмент.
Преди да стане министър-председател на Канада, Карни прекара десетилетие в застъпничество за борбата с изменението на климата. Когато встъпи в длъжност тази пролет, Канада се сблъска с по-неотложна криза: президентът на САЩ Доналд Тръмп наложи мащабни и високи мита върху някои от най-големите индустрии в страната, включително 25% мито върху вноса на автомобили, стомана и алуминий.
Последваха месеци на нарастващо ниво на безработица и спад на брутния вътрешен продукт (БВП) на Канада. Карни премина от екологична насоченост към фокусиране върху укрепването на канадската икономика. Миналия месец той замрази регламента за продажби на електрически превозни средства, който трябваше да влезе в сила догодина - ход, целящ да облекчи положението на автомобилната индустрия, засегната от търговските войни на Тръмп.
Карни каза, че неговата администрация ще преразгледа съществуващата политика за електрическите коли и ще търси начини за намаляване на разходите и потенциално за въвеждане на по-достъпни модели в Канада.
Дори Китай, водещият пазар на електрически превозни средства, показва признаци на напукване. Продажбите продължават да растат, но все повече за сметка на рентабилността, тъй като производителите се борят за клиенти на един пренаситен пазар.
Консултантската фирма AlixPartners прогнозира, че повечето от 118-те марки електромобили в страната, няма да бъдат жизнеспособни след пет години.
Докато Китай удвои усилията си по отношение на електрификацията на пазара, Япония до голяма степен избегна подобна ситуация, настоявайки за превозни средства, които замърсяват по-малко, без да изисква специфични технологии. Страната включва хибридите в правителствените си цели, давайки по-голямо пространство на индустрията.
Промените по света обаче не са толкова драматични, колкото в САЩ, където продажбите на електрически превозни средства разочароваха през последните години и сега се очаква да се сринат, след като Конгресът и администрацията на Тръмп до голяма степен премахнаха федералната подкрепа.
GM, която доскоро се стремеше да електрифицира гамата си до 2035 г., успешно лобира тази година, за да бъде отнето правото на Калифорния да определя свои собствени стандарти за емисии. Победата на практика уби най-големия двигател на инвестициите в електрически превозни средства в страната.
САЩ също така премахнаха глобите за автомобилните производители, които не отговарят на федералните стандарти за разход на гориво.
AlixPartners прогнозира, че електрическите превозни средства ще съставляват 18% от продажбите на нови превозни средства в САЩ до 2030 г.


Убиха известен оперен певец
Протест и шествие срещу властта във Варна (ВИДЕО)
Какво време ни очаква в четвъртък?
Над 5 300 души са станали жертва на домашно насилие за 10 месеца
Протестите започнаха със загрявка за довечера
Над 500 000 бягат от сблъсъка Тайланд-Камбоджа, Тръмп призовава за мир
Усилията на България за просперитет изискват промяна в структурата на данъците
Студентските съвети могат да са мост между образованието и бизнеса
Гюр: Софтуерът на Fal оптимизира чиповете на Nvidia
За да защити САЩ, Тръмп спира помощта за развитието на Африка
Мъж паркира Ferrari на балкона си, за да разбере, че Виена не е Дубай
С кого ще се конкурира новата суперкола на Toyota
Основните прилики между класическото Renault 5 и новото ЕV
Блокче глина може да направи чудеса при почистване на автомобила
Citroen направи щур ван със спалня и киносалон
Площадите в цялата страна се изпълниха с протестиращи
В кадър: Хиляди протестиращи изпълват "Триъгълника на властта" за протест НА ЖИВО
Василев: Силно се надяваме управляващите да чуят хората днес
Няма заглушаване на мобилни сигнали в центъра на София


преди 1 месец До: cyclopОт това което си "изакал" е видно, че само тротинетки си карал. Нямаш си идея за какво става въпрос ... Ако нямаш парички да си купиш, бих ти дал да покараш.....да ти "отворя очите". Стига да имаш шофьорска книжка разбира се! Като гледам си теоритик обаче! Не е срамно, като студент и аз се возих в градския транспорт. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: гъбко излъгаха ви, че е грозде.. то било куче грозде отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: cyclop ... хихи ... кисело ли е гроздето циклопче , а ?! я пиши пак как батерията се самоизтощавала , как се палели електричките сами като минели през вода , са новото двааасе е за батерията , а ?! Хахаха , мнооооого си зле !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: Big Stan Какво е "тихо"? 1/4 от шума на автомобил е от съпротивление на въздуха, половината шум е от търкалянето на гумите по настилката! От двигателя е 1/4 от шума. А не е като играчките на батерии да имат безшумно задвижване, издават звук, само е различен от този на автомобил с двигател на гориво. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: xapoznaiИмал ли си такъв автомобил или се изказваш на принципа "една жена каза"?Да, придобивката е скъпа, но след това нямаш никакви разходи по експлоатацията .... нула.Казвам ти го като човек с много голям пробег на електрически автомобил. И да, технологията ще се развива тепърва ... Най-ценното обаче е тишината в купето ... ама много е тихо! Кеф! И кое му е ненадеждното? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Технологията не става! Скъпа, ненадеждна, високи експлоатационни разходи и редица ограничения. Въпреки всичко това погледнато екзистенциално - това е бъдещето! Просто няма как да се наложи на този етап защото не е развита. Ще минат годинки и това ще стане... Към момента прилича на играчка за хора със свободно време, което я прави абсурдна за масовия потребител... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: cyclop...този няма пари за обяд! ...електричката? ...от групата на троловете е! ....те и пари? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: Solar Power ...сигурно над 95% от софиянци нямат собствен гараж, ти си седнал да обясняваш, колко яко е да си зареждаш със собствените соларни панели... Да си жив и здрав, ама за какво мислиш си пример? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: Solar Power мда, не сме съвместими с теб. Ако Китай е бъдещето, аз съм готов да се боря срещу това с всички средства отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: cyclopАми не просто съм видял бъдещето и знам какво ще бъде след 20 години.Ииии само за протокола ако ти е интересно къде съм го видял ? Видях го в Китай ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар